A holding vezérigazgatója, Kossa György elmondta: a hazai és nemzetközi autóbuszfejlesztésben több éves tapasztalatot szerzett mérnöki gárda mellett szakképzett hazai munkaerő várja az első munkafázisok megkezdését a korszerűen felszerelt gyártócsarnokban. Ennek eredményeként új, az utazási és járművezetési komfortot maximálisan kielégítő, alacsony belépésű járművel gazdagodik a hazai autóbusz paletta. Az elmúlt időszakban az ITK Holding Zrt. hosszú együttműködést követően először szándéknyilatkozatot írt alá a Daimler Buses magyarországi vezérképviseletének számító EvoBus Hungária Kft-vel, majd ezt követően leányvállalata, az Inter Traction Electrics Kft. további szerződéseket kötött annak érdekében, hogy a Daimler Buses cégcsoporthoz tartozó EvoBus GmbH által gyártott, járóképes Mercedes-Benz-alvázakra saját fejlesztésű autóbuszokat tervezzen és gyártson. Az alváz prototípusának közös fejlesztése öt évig tartott és egymilliárd forintba került. Az első termékcsalád a tizenkét méteres, alacsony belépésű városi és elővárosi autóbusz lesz.

Mivel a Daimler jelenleg nem árul teljesen alacsonypadlós alvázat, az ITK városi buszai is alacsony belépésű (Low Entry) kivitelűek lesznek majd. Az első járóképes alváz már meg is érkezett Debrecenbe (fotó: Daimler)

Március végén elkezdődött Debrecenben az autóbuszgyártáshoz kapcsolódó oktatási és fejlesztési központ építése. A körülbelül ötezer négyzetméter alapterületű létesítményben részben a későbbi gyártáshoz szükséges szakemberek, például szakmunkások és mérnökök duális rendszerű képzésének gyakorlati része folyik majd, később pedig Budapestről a debreceni épületbe kerül az ITK Holding Zrt. kutatásfejlesztési része is. Kossa György elmondta, az oktatás- és járműfejlesztés mellett kísérleti üzemükben kezdik meg az új „magyar Mercedes”-buszok gyártását. A tervek szerint idén augusztus-szeptember környékén a prototípus rendelkezni fog a sorozatgyártáshoz szükséges típusengedéllyel. Még ebben az évben elkészülnek az első autóbuszok az új debreceni üzemben, ahol idővel három műszakban évente akár 250-300 autóbusz készülhet, a dolgozók száma pedig száz körül lesz.

Az építkezés azonban itt nem áll meg: a nagyobb léptékű fejlesztés a beruházás második ütemében, Debrecen déli ipari parkjában, a repülőtér közelében lesz. A tervezése elkezdődött, várhatóan 2018-ban átadhatják az új üzemet. Ebben a gyárban egy műszakban háromszáz, a három műszakban pedig körülbelül évi hét-nyolcszáz, a két üzemben együtt pedig évi ezer autóbusz készülhet majd.

Az ITK elnök-vezérigazgatója kiemelte: a cégcsoport hetvenmillió eurót fordít Debrecenben a járműfejlesztésre és a gyártási infrastruktúra bővítésére. A debreceni üzemekben városi, elővárosi, két- és háromtengelyes városközi/helyközi, illetve idővel elektromos buszokat is készítenek majd, de egyedi megrendelésre is gyártanak kisebb méretű járműveket. A cég már keresi a járművek értékesítési lehetőségeit a hazai és a nemzetközi piacokon. A cégcsoport a magyarországi közösségi közlekedés terén már eddig is több mint húszmilliárd forint beruházást valósított meg, amivel jelentősen hozzájárult a hazai autóbusz üzemeltetés korszerűsítéséhez.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!