Az Egyesült Államok Nemzetközi Kereskedelmi Bizottsága (International Trade Comission, ITC) a kanadai gyártó javára ítélt a Boeing és a Bombardier vitájában annak a konkrét üzletnek az ügyében, amelynek keretében a Delta hetvenöt példányt vásárol és további ötvenet opcióként köt le a montrealiak CSeries utasszállítóiból. A szerződést a Boeing azzal a dupla érvrendszerrel támadta, miszerint a Bombardier dömpingáron, a bekerülési költségnél jóval olcsóbban adja el a gépeket, másfelől a gépek fejlesztésére és legyártására a kanadai gyártó meg nem engedett állami támogatásokat kapott, mindez pedig erősen sérti a Boeing érdekeit a piacon. A Delta megrendelése egyébként az egyik legfontosabb momentum volt abban, hogy az új, meglehetős késéssel fejlesztett típuscsalád megvesse a lábát a piacon.

Most még fantáziakép: CSeries Delta-színekben

A kanadai fél tagadja mindkét vádat, ugyanakkor ha a Boeing javára ítélt volna a testület, az közel 300 százalékos büntetővámot jelentett volna a Delta által megrendelt utasszállítók mindegyikére. A Bombardier a helyzet megoldására meglepő és nagy horderejű lépést tett, a Boeing legfőbb riválisa, az Airbus partnerségében közös vállalatot hoztak létre, amely az európai gyártó alabamai üzemében kezdi összeszerelni a CSeries példányait, vagyis ezzel voltaképp, mivel az Egyesült Államokban történne a gyártás, megszűnne az ott készülő gépek vámkötelezettsége.

A Delta már tavaly ősszel elég lakonikusan jelezte, nem hajlandó kifizetni a büntetővámot. Ezzel együtt a várakozások eléggé egyöntetűen úgy szóltak, hogy az amerikai hatóság az amerikai gyártó óriásnak kedvez majd a döntésével. Nos, nem így történt, a panaszt kivizsgáló testület titkos, mint kiderült, egyhangú  szavazással döntött a panasz elutasítása mellett, feltehetően elsősorban azzal az indokkal, hogy a kanadai gép megjelenése a piacon nem sértheti a Boeing érdekeit.

A kisebb változat első repülése

Részletes nyilvános kommüniké ugyan még nem jelent meg, a határozatról egyetlen mondatos közleményt adtak ki, de gyanítható, hogy a későbbi indoklásban elsősorban az lesz a fő érv, hogy a Boeing valójában nem is készít olyan termékeket, amelyekkel konkurálna a kanadai utasszállító, hiszen a legkisebb gyártásban lévő 737-700-as is más kategóriába tartozik a maga kétosztályos elrendezésben 130–150 személyes kapacitásával, egyébként momentán ez a Boeing legkevésbé keresett keskenytörzsű variánsa. A CSeries 100-as alapváltozata ugyanilyen konfigurációban 108, a hosszabb törzsű 300 pedig 130 ülésre berendezhető, igaz, egyfelől az egyes légitársaságok, elsősorban a diszkontok általában az egyosztályos kivitelt kedvelik, ebben a CS300 már benyúlhat a 160-as limitig. És az is igaz, hogy a Bombardier a fejlesztés következő szakaszára nézve kilátásba helyezte az ennél is hosszabb törzsű változat megépítését, de ez még nem konkrét program és ilyen típusra nincs semmiféle lekötése a kanadai cégnek.

A CS300-ast is gyárthatják majd Alabamában

A Boeing első reagálásában természetesen csalódottságának adott hangot, és a részletes indoklás megjelenésére vár. A Bombardier „az innováció, a verseny és a törvényesség győzelmeként” ünnepli a határozatot, mindeközben a cég részvényeinek árfolyama meredeken, tizenhat százalékkal emelkedett. A kanadaiak egyben jelezték, a döntés nyomán megnyílt az út az Airbus-féle közös vállalat pénzügyi megalapozása felé.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!