Már-már a sírban látták sokan a világ legnagyobb utasszállítóját, miután évek óta nem vásároltak belőle új példányokat, és ami a gyártónak nyilván a legnagyobb csalódás volt, a tavalyi dubai szalonon elmaradt a várt megrendelés a legnagyobb üzemeltető, az Emirates részéről is. A néhány napja Toulouse-ban tartott sajtótájékoztatón John Leahy, lassan leköszönő eladási főnök még arról beszélt, illetve először ismerte be, hogy ha az Öböl-menti társaság nem bólint rá mégis a vásárlásra, akkor nincs más választás, mint előbb-utóbb lezárni a gyártósort.

A gyártósor, előtérben egy SIA-, háttérben egy Emirates-példány készül (fotók: Airbus)

Nos, ma épp Leahy írta alá Dubaiban az Airbus részéről a szándéknyilatkozatot (tehát még nem végleges szerződést) húsz gép leszállítására, és tizenhat példányt opciós lekötésre, vagyis így áll össze két részletben, a korábban elmaradt harminchat gépes üzlet. (Egyes feltételezések szerint éppenséggel a gyártással való leállás fenyegetése késztette a vásárlót a döntésre.)

Az új példányok leszállítása 2020-ban kezdődik, a megállapodás értéke listaáron 16 milliárd dollár. De ami ennél még sokkal fontosabb, és Leahy is ezt emelte ki: az üzlet legalább tíz évre előre megalapozza az A380-as gyártását, sőt, Leahy szerint az Emirates döntése nyomán újabb vevők is jelentkeznek majd, a gépet pedig még bőven gyártják majd a század harmincas éveiben is.

Az Emirates részéről Ahmed bin Saeed Al Maktoum sejk is jelezte annak fontosságát, hogy a megrendelés stabilitást jelent az A380-as gyártósornak, mint elmondta a gépek egy részét flottafrissítésre használják, magyarán az Emirates is lassan lecseréli a legkorábbi A380-asait. Kilátásba helyezte az együttműködés folytatását „a gép további fejlesztése érdekében”, egyébként innentől kezdve válik a megállapodás mögöttes tartalma igazán érdekessé, hiszen eredetileg Tim Clark Emirates-főnök attól tette függővé a további vásárlásokat, ha az Airbus hajlandó lenne kihozni a gép neo-változatát, olyan új hajtóművekkel, amelyek a kilencvenes évek óta eltelt technológiai fejlesztések eredményeit képviselné, és ezzel gazdaságosabbá tenné a gép üzemelését.

A társaság teljes rendelésállománya opciókkal együtt már 178, de ezek egy része a legrégebbi 380-asok lecserélésre kell

Neóról tehát most sem esik szó, de nincs is a közleményben semmiféle részletesebb utalás arra nézve, született-e valamiféle kompromisszum az Airbus és az Emirates között a gép legalább részleges modernizálásáról. Nyáron a párizsi szalonon az Airbus az A380plus verziót ajánlotta, ami viszont akkor egyáltalán nem keltette fel sem az Emirates, sem más társaságok érdeklődését, elemzők szerint azért, mert valóságos technológiai változásokat nem kínált ezzel a gyártó, csak eltérő belső elrendezést, több üléssel.

Ugyancsak nincs szó a hivatalos közlésekben a hajtómű-választásról, vagyis hogy a Rolls-Royce szállíthatja a Trent 900-asokat vagy az Engine Alliance a GP7200-asokat a gépekhez.

A gyártó reméli, hogy mostantól újra befutnak rendelések más társaságoktól is

A kétszintes óriásgépekből a bejelentésig a teljes rendelésállomány háromszáztizenhét volt, és ebből már csak kilencvenöt maradt gyártásra, ezért is döntött korábban az Airbus úgy, hogy radikálisan csökkenti az összeszerelés ütemét, az Emirates döntése nyilván változtat majd ezen is. A légitársaság jelenleg százegy 380-ast repültet, mostanáig a rendelt gépek száma száznegyvenkettő volt, ez mehet fel százhatvankettőig, illetve az opciós lekötésű példányokkal együtt százhetvennyolcig.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!