Megmenekült egyelőre a másik óriás, a púpos is!

iho   ·   2018.02.03. 11:15
cim
Az őszi repülősajtó világszerte tele volt a megható búcsúbeszédekkel, sőt, igazi könnyek is hullottak, amint nagy amerikai légitársaságok elbúcsúztatták a nagy amerikai konstrukciót, az Ég Királynőjét, legutóbb a Delta, előtte a United parkoltatta le végre az utolsó 747-est a flottájából.

A négyhajtóműves óriás azonban a jelek szerint tovább él, miután teherszállítóként még nagyonis szükség lehet rá. Nagyon távolról a történet hasonlít az európai konkurens A380-asának kalandregényéhez, merthogy nem sokkal ezelőtt a legnagyobb üzemeltető, az Emirates jelentette be, hogy mégiscsak rendel további példányokat belőle, és nem kell viszonylag belátható időn belül leállítani a gyártósort.

UPS Jumbo a legmodernebb kiadásból

Ami az Airbusnak az Emirates, az a Boeing számára a UPS, a világot behálózó cargo-társaság volt a 747-es eddigi utolsó nagy megrendelője, és ez a cég tartja továbbra is életben a típust, további 14 gép megvásárlásával, listaáron 5,65 milliárd dollár értékben. A lehetséges vételről már korábban is volt szó, de most vált az üzlet biztossá és kialakult a finanszírozási háttere is.

Mellékesen a 747-es első példánya 1970-ben állt szolgálatba, jelenleg az ötödik változata van még gyártásban, a hosszú és sikeres életpálya mostanáig összesen kb. 1540-50 körüli példányt jelentett. A mostani 8-as verzióra a rendelésállomány azonban már csak 12-re apadt, és azokból is 11 a UPS számára kell, hogy elkészüljön. A további 14 gép azt jelenti, hogy a Jumbo-összeszerelés bőven átnyúlik a 2020-as évtizedbe is.

Reggeli felszállás: Budapest is állomása volt az első szolgálatba állt 747-8F első útjának

Persze az sem véletlen, hogy a 747-es utolsó korszaka kifejezetten a légi áruszállításhoz köthető. Amíg ugyanis a négyhajtóműves utasszállítás a hasonló teljesítményű, hatótávolságú, de sokkal olcsóbban repültethető kéthajtóműves típusok miatt igen szűk mezsgyére szorult, addig a teheráru-fuvarozásban a négyhajtóműves 747-es nagyméretű rakodótere és komoly, közel 140 tonnás teherbírása gazdaságossá teszi a repüléseket, pláne, ha a gépet alaposan meg lehet pakolni, ráadásul a nyitható orrrészen át is.

Mármost a történethez épp az tartozik hozzá, hogy az évtized fordulója óta tartó visszaesés után az elmúlt egy-másfél év végre újra elhozta a légi teherszállítás erős növekedését. A cargopiac mindig is fontos kijelzője volt a globális gazdasági állapotoknak, és most ez a mutató megint kilendült, érzékeltetve és egyben kihasználva az ugyancsak globális fellendülést, ami a UPS esetében az elmúlt négy negyedév mindegyikében kétszámjegyű teljesítmény-növekedést hozott. Nagyonis szükség lesz az új gépekre, még akkor is, ha a jelenlegi flotta is több mint tekintélyes: több mint 500, bérelt illetve tulajdonolt gépből áll.

Vásárol a UPS 767-eseket is

A mostani rendeléscsomagnak egyébként egy másik érdekessége, hogy a UPS vásárol még négy példányt az ugyancsak nem éppen mai konstrukciónak számító másik szélestörzsűből, a Boeing B-767-osból is.

A budapesti légikikötőben időszakosan más cégek is leszálltak  és leszállnak 747-essel, de a Jumbo-rajongók számára már jónéhány éve a Cargolux  (rendszerint Baku felől érkező, majd Luxemburg felé induló) Jumbói nyújtanak megunhatatlan látványosságot. Láthatjuk hétről hétre, sőt, a modernizált 8-as teherszállító változatból is ez a cég hozta be a legelső forgalomba állított példányt még 2011 őszén, akkor nézhette meg az óriásgépet közelről portálunk csapata is. A későbbiekben a tavaly őszi megállapodás értelmében várható 747-es járatok indulása Kína felől is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek