Mégsem pilótahiba volt...

iho/repülés   ·   2011.07.16. 14:09

A Brit Királyi Légierő eddig érvényes, hivatalos álláspontja szerint 1994. június másodikán a két pilóta, Jonathan Tapper és Rick Cook főhadnagy hibája miatt zuhant le a ZD576 lajstromjelű Boeing Chinook Mk.2 nehéz szállító helikopter. A helikopteren összesen 29-en utaztak, s mindannyian életüket veszítették, amikor a gép a skóciai Mull of Kintyre-nél rossz időjárási viszonyok mellett a földnek ütközött, majd kiégett. A katasztrófa nagy hullámokat vert nem csupán a brit pilótatársadalomban és katonai repülésben, de a közvéleményben is.

A ZD576 roncsai (fotó:worldpress.com)

A pilóták családja folyamatosan küzdött a Légierő vizsgálatának megállapításai ellen. Nick Clegg brit miniszterelnök-helyettes, engedve a nyomásnak 2010. szeptember 8-án bejelentette: független szakértői bizottság vizsgálja meg újra az ügyet. Az új vizsgálat viszont erősen eltérő eredményeket hozott, így a pilótákat hivatalosan is felmenteni volt kénytelen a kényelmetlen helyzetbe került védelmi tárcavezető, aki az érintettek családját is nyilvánosan megkövette. Az eredeti vizsgálati jegyzőkönyv megállapításai sem a pilóták hibáját nevezték meg a katasztrófa okaként: ez csupán két, magas rangú RAF-tiszt véleménye volt, mely aztán hivatalos végeredményként szolgált.

Az új, július 13-án nyilvánosságra hozott vizsgálati eredmények szerint pontosan nem megállapítható, miért ütközött a földnek a Különleges Erők két, magasan képzett pilótája vezette Chinook. A gép nem rendelkezett sem fedélzeti adat-, sem hangrögzítő berendezésekkel. A bizottság számára rendelkezésre álló bizonyítékok nem elegendőek ahhoz, hogy a pilóták hibája egyértelműen megállapítható legyen, s nem sikerült más, egyértelműen megnevezhető okot sem azonosítani. Ennek ellenére az első kivizsgáló bizottság által készített jelentést megkapó magas rangú tisztek szerint egyértelműen a pilóták komoly hibája miatt következett be a katasztrófa. Ezt a véleményt az új, 2010-ben felállított, független bizottság elvettette és kijelentette: valószínűleg soha nem deríthető ki, hogy pontosan mi okozta a végzetes repülőesemény.

Kapcsolódó hírek

Repülés Repülésbiztonság

Leáll a Boeing rentoni üzeme

iho/repülés   ·   2024.01.25. 15:00

Szokatlanul őszinte és világos útmutatást adott az FAA, az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala a Boeingnek arról, az utóbbi idők fejleményei után mi a teendője – a repülőgépgyártó hosszú rehabilitációs folyamat előtt áll.