Újabb probléma vetődött fel a cseh Jeti-projekttel kapcsolatban. Mint ahogy azt már „ezredszer” megírtuk, a cseh vasúttársaság hét Railjet-szerelvényt közlekedtet majd az osztrák vasúttársasággal egyetemben 2014 decemberétől Prága, Bécs és Graz között. Az ügy elég kacifántos, érdemes visszakeresni az előzményeket is. A két héttel ezelőtti cseh színekben pompázó Taurus-bemutató után itt az újabb fejezet. A Gazdasági Versenyhivatal érvénytelenítette a ČD és ÖBB között aláírt mozdonybérlési szerződést. Azt a szerződést, aminek értelmében a cseh Railjet-szerelvényeket osztrák Taurusok továbbítanák.

Sötét felhők gyülekeznek a cseh színű Taurusok fölött<br>(fotó: a szerző)

A Hospodářské noviny információi szerint elveszíthetik a csehek a kék Taurusokat, sőt ezen felül még négymillió koronás (46 millió forint) büntetést is kaphat a ČD. Az ok: a tizenegy Siemens-mozdony bérlésére nem írtak ki tendert, vagyis törvényt szegtek. A versenyhivatal döntése még nem jogerős, a ČD biztosan fellebbez. A cseh állami vasúttársaság azzal védekezik, hogy közte és az ÖBB között nem mozdonybeszerzésről van szó, csupán nemzetközi járatok továbbítására szükséges kölcsönzésről, ami a vasúton teljesen normális dolognak számít a kölcsönös teljesítménykiegyenlítés céljából. A versenyhivatal viszont állítja, hogy nem erről van szó, hiszen az osztrákok mozdonyokat adnak, a csehek ellenben csak ezek tisztítását vállalták. Pénznyelvben ez így néz ki: az idei bérleti díj 3,35 millió euró (közel 1 milliárd 24 millió forint), a tisztítás viszont csak tízezer eurót emészt föl. Meghiúsulhat tehát az egész Railjet-projekt. Egészen biztos, hogy lesz még az ügynek folytatása.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!