Megszűnt a szívás a 10-es úton

MTI/iho   ·   2015.07.03. 15:00
koB--P7030763__150703

– A fejlesztés az esztergomi vasútvonal átépítéséhez kapcsolódik, része az újragondolt aranyvölgyi közlekedésnek. A 10-es főút fejlesztésének első ütemében elkészült az ürömi körforgalom, amely megteremti a Bécsi út, az Ürömi út, az új nyomvonalú 10-es főút és távlatban az M0 autópálya felé vezető 10-es főút kapcsolatát. Az Ürömi és a Bécsi út kereszteződésében gyakori torlódást okozó lámpás kereszteződést a Strabag a határidőket tartva, három hónap alatt építette át. Ezzel felgyorsult a környék közlekedése – mondta Becsey Zsolt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára a körforgalom átadásán pénteken, a helyszínen. További jó hír, hogy augusztus végén megindul a forgalom Pilisvörösvár és Budapest között az új, kétvágányú vasútvonalon is, amelyen új megálló létesül Ürömnél, autó- és kerékpárparkolóval. A vasútvonal még nincs teljesen kész (sőt), de a forgalmat már el lehet indítani, egyelőre dízeles trakcióval.

Így avatták fel a körforgalmat. Balról Király Gábor, a Strabag igazgatója, középen Becsey Zsolt, jobbra Loppert Dániel<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(fotók: Vörös Attila)

A felújítás alatt álló Budapest–Esztergom vasútvonalon több helyen lesz a vasútállomások mellett P+R és B+R parkoló, hogy ezzel is a vasút felé irányítsák az utazókat. A teljes vonal a jövő év végére készül el, de a kapcsolódó közúti fejlesztések a tervek szerint már 2016 elejére megvalósulnak. Hozzátette, hogy uniós támogatással a 2014–2020 közötti költségvetési időszakban több hasonló elővárosi projekt javítja majd a közlekedést – a fehérvári és százhalombattai elővárosi szakaszokat emelte ki, de a lajosmizsei vonal kapirgálása is ezt a célt szolgálja.

Egyelőre a kivezető utak még csak félig vannak kész, az igazi tehermentesítés az lesz, ha a 10-es út végre átterelődik az Aranyhegyi-patak túlpartjára

Az esztergomi vasútvonal komplex felújításának a költségvetése 44 milliárd forint, amelynek 85 százaléka az uniós támogatás – mondta Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs igazgatója az MTI-nek. A nagy áteresztőképességű körforgalom átépítése 700 millió forintba került. A három hónapos építkezésből a leghosszabb ideig az Aranyhegyi-patak medrének kialakítása tartott, a körforgalom gyakorlatilag a patakra épült rá.

A közel 60 méter átmérőjű körforgalom alatt egy a kivitelezések során ilyen méretben ritkán előforduló 85 méter hosszú, 2,5×4,5 méter keresztmetszetű hullámosított acélcsővön keresztül vezették át a Borosjenői (szerk.: a mi térképünkön Aranyhegyi) patakot. A beruházás során 14 ezer köbméter földet hordtak be és 1180 köbméter aszfaltot terítettek le. A körforgalomnál közvilágítást építettek ki, valamint a Magyar Közút Nzrt. hálózatába bekötött térfigyelő kamerarendszert is létesítettek – írja a NIF közleménye.

Üzemel a műtárgy

A körforgalom építésével párhuzamosan folyik a kivitelezés a 10-es főút bevezető szakaszán, melynek célja a Bécsi úti szintbeni vasúti átjáró kiváltása. Ezzel a fejlesztéssel valósul meg a külterületi szakaszon a Külső-Bécsi út tehermentesítése két kilométer hosszan az ürömi körforgalomtól kiindulva. Az új nyomvonal átível a vasút és az Aranyhegyi patak felett, majd a jelenlegi vasúti átjárótól délre köt vissza a Bécsi útba. A biztonságos közlekedést segítve az új szakasz alatt kerékpáros és gyalogos aluljáró épül az Ürömi megállóhely északi oldalán, a Solymár köz vonalában. A beruházás belterületi részén a Kocsis Sándor utca és a Pomázi út között az Aranyvölgy utcát 2×1 forgalmi sávra szélesítik, külön gyalogos járdával és kerékpárúttal. A korszerűsítés harmadik része a Pomázi úti felüljáró csatlakozó útjainak megépítése. Az új 10-es főút Üröm megállóhely mellett felüljárón keresztezi majd a Budapest–Esztergom vasútvonalat. A felüljáróknak köszönhetően a szintbeni kereszteződésből eredő balesetveszély megszűnik. Az óbudai közlekedést modernizáló projektnek köszönhetően megszűnik a 10-es főút, Külső-Bécsi úti szakaszát terhelő átmenő forgalom, a gyalogos, kerékpáros közlekedés pedig biztonságosabb lesz.

(forrás: NIF)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek