A harmincötmillió dollárra (tízmilliárd forint) taksált üzletet november közepén hagyta jóvá a Metropolitan Transportation Authority (MTA) pénzügyi bizottsága. Az MTA Metro-North Railroad leányvállalata felvásárolja a Midtown Trackage Ventures magánvállalkozás még a kétezres évek elején beszerzett eszközeit.

A világ egyik leghíresebb pályaudvarának számító New York-i Grand Central pályaudvar tulajdonjoga a közlekedési hatóság MTA-hoz kerül (fotók: Wikipedia)

A beruházással a Hudson-vonal százhuszonkét kilométere, vagyis a Grand Centraltól a Poughkeepsie állomástól három és fél kilométerre található pontig tartó szakasz tartozik majd az MTA-hoz. Utóbbi helytől a CSX Transportationé a vasúti pálya, a forgalomirányításért pedig az Amtrak felel. A Harlem-vonalból eddig a legészakibb, Dover Plainstől Wassaicig vezető, nyolc kilométer hosszú szakasza volt az MTA-é, melyet a Metro-North-szolgáltatás 1990-es bővítésekor vettek át. A beruházással a New York és a Dover Plains közötti rész is az MTA-hoz kerül.

A New York Central Railroad (NYCR) vasúttársaság által épített Grand Central a világ egyik legismertebb pályaudvara, egyben New York egyik legnépszerűbb látványossága. A jelenleg a Metro-North által üzemeltetett létesítményt 1913. február 2. óta használják a vonatok. A Harlem- és a Hudson-vonalakat is az NYCR hozta létre. A vasúttársaság 1968-ban összeolvadt a Pennsylvania Railroaddal (PRR), ekkor jött létre a PennCentral Transportation – mely két évvel később csődbe is ment. A cég a kinnlévőségeit 1972-ben az MTA-nak adta bérbe. Ezt követően az infrastruktúra tulajdonjoga az American Financial Grouphoz, majd az American Premier Underwritershez (APU) került. Az elővárosi vonatokat 1976-tól már a Conrail üzemeltette, az MTA 1983-ban vette át a szolgáltatást, létrehozva a Metro-North üzletágat.

A pályaudvar a 42. utca felől

Az MTA 1994-ben egy kétszáznyolcvan (!) évre szóló bérleti szerződést kötött az APU-val, a megállapodás opcionálisan felvásárlást is tartalmaz, melyet 2019-ben lehet végrehajtani. A hosszútávú lízinget még a kilencvenes években választották ki az MTA Grand Centralba fektetett pénzeinek biztosítása érdekében. A feltételek szerint azóta a Metro-North évente 2,4 millió dollárt (körülbelül hatszázkilencvenmillió forintot) fizet a bérlésért. Az APU a kétezres évek elején eladta a tulajdonjogot a Midtown Trackage Venturesnek.

Az MTA szerint azzal, hogy a Grand Central és a kapcsolódó vonalak százszázalékosan a tulajdonukban állnak, a Metro-North először ellenőrizheti tehermentesen a működési környezetét és vállalhat felelősséget érte. Továbbá a MTA Long Island-i vasúti ága egyértelmű ellenőrzése alá veheti a Grand Central alatt épülő East Side Access állomást. A Harlem- és Hudson-vonalak lehetőséget nyitnak az MTA számára a teljes értékű fejlesztésekhez a tranzitorientált fejlesztési projektek és egyéb PPP-projektek révén – jelenti a Railway Gazette.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!