Folytatódik Móricz Zsigmond sorozata, „A masiniszta és hátországa”: a kiváló tollú, ma már nyugdíjas mozdonyvezető ezúttal azt is elárulja, miért robbant fel a Szergejével vontatott M43-as vezetőállása alatt a hidraulikus hajtómű.

A csíkos inga tetszetős vezetőállása (fotó: Móricz Zsigmond)

Külföldi példákat is felsorol a szerző a pályaudvari vendéglátás hazai helyzetének taglalatakor (Resti körkép), miközben megállapítja: az állomási szolgáltatások működésének előfeltétele a vasútállomás elkülönülésének és lepusztultságának megszüntetése.

Helyszíni tudósításban számolunk be a 80a vonal átépítéséről, Galgahévíz és Tura között értük tetten Swietelsky kilométeres alépítményátépítő gépkompozícióját, élén a PM1000-es vezérgéppel.

Közfeltünést keltett a maga idején, de mára elfeledetté vált súlyos, kisiklásos és ütközéses baleset történt 1985 áprilisában, Vác közelében. A szerencsétlenség részleteit Bárdos Imre a szokásos alapossággal tárja fel.

Az oldalára borult V43 1183, a személyvonat a bal vágányba érő teherkocsik miatt kisiklott villamos mozdonya

A hazai vasúthálózaton közlekedő vonatok hosszát nem egyszerű behatárolni, hiszen rengeteg különféle előírás vonatkozik erre: górcső alá vesszük ezeket a passzusokat, így a Műszaki Táblázatok II. kötetét, a Pályaadat táblázatokkal, illetve a Műszaki Táblázatok I. Gépészeti táblázatát, hogy kiderüljön, mi, mennyi, hány méter, nem is beszélve az E.2. sz. Fékutasításról.

Wire Train Bus: mint ismeretes, a MÁV-Start elhatározta az egységes távvezérlési koncepció megvalósítását: a téma kidolgozásban érdekelt szakemberek jóvoltából kiderül, melyek a korszerűsítésbe bevont vasúti járművek.

Nagy Tamás felvételén a beledi íveket szeli a 2319-es Hörgő, mögötte a Halászbástya IC-vel 2006 karácsonyának első napján

Az Egyesült Államok vasúthálózatának kialakulását mutatja be a nagylélegzetvételű, „A síneken haladó mezőgazdasági gőzgéptől a Great Northernig” című írás. A szerző érinti a legjelentősebb vasúttársaságokat, a korszakos műszaki találmányokat és a gazdasági, politikai hátteret, mindazt, ami új területek meghódításához, új vonalak kiépítéséhez vezetett.

A kisvasúti rovatban Tusnádi Csaba Károly eddig még nem publikált felvételei segítenek értelmezni a felsőtárkányi erdei vasút történetét, a rovat hírei között pedig a kijevi gyermekvasút német gyártmányú, Gr-336 pályaszámot viselő, fatüzelésű gőzöséről is olvashatnak.

Felsőtárkány-Fűtőház állomás az üzemvezetőség épületével. A felvétel 1982. március 12-én készült (fotó: Tusnádi Csaba Károly)

A közlekedésszervező szemével és igényességével fogalmazta meg gondolatait Prága villamoshálózatáról a szerző: a cseh főváros villamoshálózata egységes és összefüggő, hiszen kishíján százharminc év tudatos fejlesztése áll mögötte, ennek következménye az a „pókháló”, amit „a leghatékonyabb viszonylatszervezés a legjobb hangolásokkal összepárosítva” megállapítással lehet jellemezni.

A barrandovi felüljáró egy lefelé ballagó, csatolt T3-as szerelvénnyel (fotó: Ekés András)

Modellvasút: a rovat oldalain munkatársaink górcső alá veszik a Brawa egy-egy német II., illetve IV. korszakos egyenjárművét, teherkocsiját, a GYSEV új beszerzésű járműveit – Ventus, Jaegerndorfer, illetve Vectron, Piko – H0 építési nagyságban, a Tillig TT-s, sokadik változatban megénekelt, porosz T3-s lokomotívját, továbbá beszámolnak egy érdekes cseh–belga érdekszövetségről is, aminek kézzel fogható eredménye az Indóházban bemutatott konténer-, illetve félpótkocsiszállító ikerkocsi.

Korban összeillő mozdony és vontatmány. Hangulatosan idézik a századfordulót

A XVI/3. szám fő motívuma a május 12-i, tapolcai menet a 209-es Púpossal (erre utal a cím), miközben leszögezhetjük, május a különvonatok hava volt; persze, a többiről is beszámolunk, akárcsak a fergetegesre és emelkedett hangulatúra sikeredett Székely gyors 2008–2018 emléktúráról is, igaz, azt OT 53-00-lal tettük meg!

Indóház, legfrissebb kiadás, keresse a kiemelt újságárusoknál. Ha szűkebb lakókörzetében nem lel ilyenre, írjon mailt a thf@indohaz.hu címre, segítek – sajnos egyre több település marad érdemi újságos nélkül, és ha nem lesznek újságosok, nem lesznek újságok sem.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!