Mondhatni, igazi unikum az Unic. Az 1907-ben gyártott autóra, magára a márkára talán csak az igazán bennfentesek emlékeznek. Az 1905-ben alapított gyár a ma megszokottól eltérő, fordított utat járt be: a kezdetben a nagyközönségnek termelő üzem később csak egyedi megrendelésre készített alvázakat. A Közlekedési Múzeum gyűjteményét gyarapító járműnek is csupán az alapja származik Franciaországból: az alváz, a futómű és a motor. A négyüléses, nyitott karosszériát már az Osztrák-Magyar Monarchia híres gyártója, Karl Czerny építette.

A gyártás korának megfelelően impozáns hűtő. A képre kattintva galéria nyílik (a képek forrása: Közlekedési Múzeum)

A kocsi megúszta az ötvenes évek elejének vas- és acélmániáját, az Autó és Alkatrészkereskedelmi Vállalat – ki tudja, miért – megmentette az akkor már roncs állapotú járművet, amely a Közlekedési Múzeum raktárában várta a sorsát, egészen a legutóbbi időkig. A restaurálás megkezdésekor több érdekes tényre derült fény. Több későbbi festékréteg eltávolítása után például láthatóvá vált a karosszéria eredeti színe, mintázata, előbukkantak a szintén csodával határos módon (a gyűjtők csemegéi voltak mindig) az eredeti gyári táblák, a vázig visszabontás pedig újabb meglepetésekkel szolgált.

A karosszéria eltávolítása, az alváz állapotának felmérése közben derült ki például, hogy a francia gyártó által alkalmazott technológiát később az Egyesült Államokban a Panhard Michigan cég „Twin Frame” (iker alváz) néven fejlesztette tökélyre. A hűtő és a benzintank – habár a fordított sorrend lenne a megszokott – két különböző gyártótól származik, és a tank készült a saját gyártónál.

A restaurálás – főleg egy ilyen korú és állapotú járműnél – nem egyszerű feladat. A kocsit a szó legszorosabb értelmében apró alkatrészeire kellett bontani, még így is előkerültek utángyártott elemek, amelyet a gyári csavarozás helyett szegecseléssel rögzítettek, ezért oldhatatlanok. Minden egyes alkatrészt, a legkisebb csavart is aprólékos állapotfelmérés után, egyesével kell konzerválni, utána következhet csak az összeszerelés. Jelenleg az alváz és a rugókötegek tisztítása folyik (az első rugóköteget már vissza is szerelték a helyére), a következő munkafázis a futómű rendbe tétele lesz.

A következő munkafolyamat a futómű restaurálása lesz

A Közlekedési Múzeum szeretné az öreg járművek rajongóinak segítségét kérni személyi jövedelemadójuk egy százalékának felajánlása formájában, adományaikat a 15308067-2-42-es adószámra várják.

Ez a jármű lesz a témája a Közlekedési Múzeum soron következő HajóHíd Estjének is. Szeretettel várnak mindenkit május 11-én, csütörtökön este hat órai kezdettel a Kossuth Múzeumhajóra, ahol Legát Tibor moderálása mellett Négyesi Pál veteránautó-szakértő lesz a vendég, Bakos Bettina énekes és Dévényi Zoltán gitárossal autós témájú dalokat ad elő. A programsorozat eseményeire a belépés díjtalan, de regisztrációhoz kötött. Regisztrálni a linkre kattintva lehet.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!