Világszerte bekerült a híradásokba a történet: a német kancellár repülőgépe egy órával a berlini felszállás után kénytelen volt holland légtérből visszafordulni, és Kölnben leszállni, ami azt jelentette, hogy Angela Merkel lekéste a G20-as csúcstalálkozó megnyitását Buenos Airesben. A kölni leszállás után a küldöttség még hetven percen át a gépen maradt, majd egy A319-essel repültek Madridba, ahol az Iberia menetrend szerinti járatával indulhattak el az argentin főváros felé.

Az első hírek elektromos hibáról szóltak, az állami vezetők szállítását végző gépek üzemeltetője, a német légierő már konkrétabban a kommunikációs rendszer problémájáról adott ki közleményt. Hírek szerint egyébként a gép 7600-as transzponder-kóddal repült vissza Kölnbe, ami rádióhibát jelent.

A Konrad Adenauer névre keresztelt gép – amely kifejezetten a felső vezetők leghosszabb, interkontinentális útjait kell, hogy kiszolgálja – fedélzetén elméletileg fejlett kommunikációs rendszer dolgozik, amellyel a fedélzeten lévő politikusok mindig friss információhoz juthattak és kapcsolatba léphettek szinte bárkivel. Ehhez képest egyes információk szerint a repülőgép személyzete csak egy műholdas telefon segítségével volt képes tisztázni a megközelítés és leszállás részleteit a kölni repülőtérrel.

A 16+01 jelzésű A340-300-as problémája a szóvivő szerint technikai jellegű volt, azonban más források azóta elkezdték emlegetni a szándékos rongálás lehetőségét is. Az mindenesetre nem mond ellent ennek a verziónak, hogy az ügyben – nyilván a technikai-repbiztonsági mellett – bűnügyi vizsgálat is indult, tehát a hatóságok legalábbis nem zárják ki azt, hogy valaki vagy valakik vagy megrongálták a rendszereket, vagy legalábbis felelőssé tehetők a problémákért. Egy szakértői nyilatkozat szerint a gép rádió-kommunikációs rendszere bőven rendelkezik tartalékokkal, vagyis „normális körülmények között” szinte lehetetlen, hogy mindegyik berendezés csődöt mondjon.

A nemzetközi sajtóban közben sorra bukkannak elő az információk a gép korábbi meghibásodásairól, például amikor a német államelnök Dél-Afrikában ragadt a Konrad Adenauer hibája miatt. A gépet egyébként eredetileg tíz éven át a Lufthansa használta, 2011-ben került a légierőhöz, és alakították át „Air Force One”-feladatokra, a hosszú utakra tekintettel hálószobákkal, orvosi részleggel, és persze védelmi rendszerekkel látták el. Portálunk is beszámolt róla, hogy  2015-ben, amikor a négyhajtóműves egy indiai út előtt mondott csődöt, a légierő egy csapatszállító A310-esével kellett Merkelnek és kíséretének elutaznia, amit a kancellár a maga módján megkönnyebbüléssel vett tudomásul, igaz, hogy ezen a gépen nem volt külön hálóhelye, csak az egyik első sor, viszont épp a megfelelő kommunikációs eszközök hiányában nem is zaklatták mindenféle apró-cseprő ügyekkel Berlinből.

A történettel szintén foglalkozó The Aviationist portál cikkéhez hozzászólók egyike a közösségi portálon a német repülőerők általános állapotára asszociál a Konrad Adenauer történetéről, mondván, a határőrizet és a tengeri kutató-mentő szolgálat gépeit kivéve a német katonai helikopterek mind a földre kényszerültek, a több mint száz Eurofighter közül csak egy maroknyi harcképes, azok, amelyek a készültséget adják. Egy másik hozzászóló pedig azt hozza fel, hogy a legutóbbi nagy hadgyakorlatokon német részről szerinte nem is vettek részt repülő eszközök.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!