csik

 

 

 

 

A tavalyi év végén, egészen pontosan november 22-én mutatták be a sajtónak a Circumvesuviana nevű nápolyi székhelyű elővárosi magántársaság legújabb büszkeségét, a Metrostar motorvonatot. A vállalat, régebbi nevén az SFSM (Strade Ferrate Secondarie Meridionali) 950 milliméter nyomtávolságú, 1500V egyenáramú feszültséggel villamosított vonalain évente mintegy 40 millió utast szállít el, nagyrészt a hivatásforgalom keretein belül. A járműpark mellett a társaság vonalhálózata is folyamatosan fejlődik, napjainkban egészen Sorrentóig utazhatunk a Circumvesuviana vonataival, a legújabb, Madonnelle-Botteghelle viszonylatú sínpárt pedig 2004-ben adták át.

 

circumvesuviana_01
A Circumvesuviana ETR 086-os sorozatú motorvonatai idén lesznek 20 évesek. Képünk Castellammare di Stabia közelében készült 2006. július 26-án
(fotó: Wojciech Kolinski)

 

A Metrostar fantázianévre keresztelt ETR 200-asokat a Firema és az AnsaldoBreda alkotta konzorcium gyártja. A keskeny nyomközű pályán mindenképpen figyelemre méltó óránkénti 120 kilométeres végsebességükkel, audiovizuális utastájékoztató berendezéseikkel és csökkentett hangkibocsátású (4-6 dB) Syope futóműveikkel az új motorvonatok minőségi ugrást fognak jelenteni a nápolyi elővárosi közlekedésben. A rövidke utazási idők folytán a járművekbe nem építettek mellékhelységet és mindössze 48 ülőhelyet találunk a fedélzeten, noha az hivatalosan 450 fő befogadására alkalmas.


circumvesuviana_02
A járművek arculatát a világhírű Pininfarina stúdió tervezte. Reméljuk a látványos külsejű vonatokat hosszú ideig távol tartják majd a nápolyi fiatalok festékszóróitól
(© AnsaldoBreda)


circumvesuviana_03
A Metrostar belső tere meglehetősen tágasra sikeredett, elsősorban az állóhelyek számának növelésére törekedtek. A reggeli csúcsforgalomban bizony szemfülesnek kell majd lenni, hogy valaki ülve utazhasson a belvárosba
(© AnsaldoBreda)

 

Az egyenként 40 méter hosszúságú motorvonatok természetesen kapcsolt üzemben is közlekedhetnek majd. A járművek hajtásáról hat darab 170 kW teljesítményű aszinkron motor gondoskodik, így igen komoly gyorsulási értékeket lehet majd produkálni az összesen 67 tonna össztömegű szerelvényekkel. Az elővárosi üzemben kulcsfontosságú gyors utascserét oldalanként hat nagyméretű ajtó és a vonalhálózat állomásain kiépített 990 milliméteres magasperon szavatolja. Összesen huszonhat hasonló motorvonat érkezik az elkövetkezendő évben Nápolyba, a megszokott módon havonta két Metrostarral bővül a Circumvesuviana flottája. A megrendelés összértéke 103 millió eurót, azaz hozzávetőlegesen 30 milliárd forintot tesz ki, melynek szűk 10 százalékát az olasz állam, a maradékot pedig Campania régió önkormányzata állja.