Nemrég új közbeszerzést írtak ki a MÁV-Start Talent motorvonatainak karbantartására. A régi, 2011-ben aláírt kontraktus a Stadlerrel ugyanis lejárt, még március 31-én, ehhez képest a mostani tendert – igaz, még február végén – de mégis késve írták ki, jelenleg sincs még döntés.

A Stadler a sok gondot jelentő Bombardier Talent motorvonatok karbantartását – igaz, nem zökkenőmentesen – de még 2014-ben nyerte el egy közbeszerzési eljáráson. A ki tudja, meddig tartó „interregnumot” egy huszárvágással az eredeti időtartam tíz százalékával, azaz augusztus közepéig hosszabbították meg.

Talent próbafutáson, 2016-ban<br>(fotó: Kemsei Zoltán)

A jelenlegi közbeszerzés az R2-es nagyjavítások elvégzésére és hét év folyamatos karbantartásra szól (habár a Közbeszerzési Értesítőben tíz éves, 2028-ig tartó időszakról esik szó). Ezen egyedül az ÖBB-TS és a Stadler alkotta konzorcium indult, döntés egyelőre nincs. Mint ahogy arról sem, mi történik a Talentekkel augusztus közepe és a szerződés aláírása közti időben.

Talán okulva a motorvonatok hazai pályafutásából, a kiírás külön tartalmazza a féktárcsákkal kapcsolatos, esetlegesen előforduló problémákat is. Eszerint, ha az idő előtti elhasználódásról a nyertes karbantartó nem tehet, az R2-es javítás során beépített osztott féktárcsák cseréjét nem köteles a szerződésen belül elvégezni, ehhez az ajánlatkérő külön, írásos megrendelése szükséges. A féktárcsákkal már az első pillanatoktól kezdve gondok voltak, ezt a típushibát az ÖBB teljes mértékben kijavította, a magyar vasútnál nem jutott rá keret annak idején.

A forgalomból kiesett Talentek javítása azonban nem megoldott, jelenleg Istvántelken gyűjtik össze a járműveket, egyelőre talán csak tárolásra.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!