Az 1988 és 1990 között a Ganz-MÁVAG, majd a Ganz-Hunslet által épített ex-BDV-motorvonatokat a MÁV-Start a továbbiakban is üzemeltetni tervezi, ezért 2016 áprilisában felhívással induló tárgyalásos eljárást indított el tizennégy motorkocsi felújítására. A tender azonban eredménytelenül zárult, mivel a Hungarotrain nettó 334,6 milliós végleges ajánlata túllépte a MÁV-Start által belőtt költséghatárt. 2017 márciusában újra megpróbálkoztak a projekttel. Ekkor már csak egy szűkített, nettó 216 millió forint értékű közbeszerzést írtak ki, amely során már csak nyolc 414-est korszerűsítenének három év alatt. Azonban ez a terv is dugába dőlt: a Dunakeszi Járműjavító végleges ajánlata jelentősen meghaladja a rendelkezésre álló fedezetet, a szerződéskötéshez szükséges forrás pedig nem áll rendelkezésre.

Lesz-e az egyesen kívül másik felújított Hernyó, vagy tovább veri a szériát a teljesen kiszámíthatatlan üzemképesség balsorsa? (fotó: Vörös Attila)

A Ganz-Hernyók az elmúlt évtizedek alatt leginkább Vác, Szob és Budapest között szállították az utasokat, a 70-es és 71-es vonalakon számítottak állandó igásnak. A budapesti elővárosi vonalak jó részén azonban már évek óta a huszonegyedik század szelei fújnak: forgalomba állt százhuszonhárom korszerű, alacsonypadlós, légkondicionált Flirt-motorvonat, így a Hernyóknak máshol kellett munkát találni. 2014 ősze és 2017 között ezért a még valamennyire üzemképes tizenhét szerelvényből tizenöt költözött át Miskolcra, a felújítás prototípusának számító 001-es, valamint a 009-es maradt csak Istvántelken. Azonban a borsodiak is leginkább csak kínlódnak a hektikusan üzemelő technikával, hat-hétnél több üzemképes motorkocsi ritkán áll rendelkezésre. Ráadásul számos vezérlőkocsi a munkával agyonnyomott Szolnoki Járműjavítóban vár fővizsgára, így még a működésre bírható 414-esek sem tudnak teljes állománnyal dolgozni. Forda szerint naponta hivatalosan mindössze öt BDV-szerelvényt ad ki Miskolc...

Nagyon úgy néz ki tehát, hogy a MÁV-Start vagy kénytelen lesz mélyebben a zsebébe nyúlni, ha komolyan gondolja a viszonylag kis sorozat (húsz szerelvény) okán soha ki nem nőtt gyermekbetegségekkel küszködő, folyamatosan eső-kelő 414-es motorkocsik korszerűsítését, vagy pedig feladják a próbálkozást, és mennek a szerelvények ahogy és amíg bírják, aztán szépen lassan teljesen elfogynak. Ne feledjük, a sorozat első vonatai az idén tapossák harmincadik-harmincegyedik évüket a forgalomban!

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!