Naponta két és félszer hívtak rendőri segítséget 2018-ban a Start jegyvizsgálói. Sokszor hallani súlyos vasutasverésekről, vagy akár csak a bántalmazással való fenyegetésről. A bódult, vagy csak párszáz forintot megspórolni óhajtó, esetleg ezek kombinációjával a vonatra szálló elemek föl sem mérik, hogy alaphangon öt évet kaphatnak nem túl dicső tettükért. A MÁV-val beszélgettünk arról, milyen eszközökkel lehet megvédeni a munkavállalókat, első sorban az utasokkal találkozó jegyvizsgálókat. SOS-gomb, rendőri jelenlét, figyelemfelhívás a hangosbemondókon, és persze a testkamerák. Az irány jónak tűnik, csökken az atrocitások száma, a testkamerák felvételeit pedig még egyszer sem kellett visszanézni! Ősszel már nemcsak Mátészalka környékén lesznek kamerával fölvértezett kalauzok, hanem a budapesti elővárosban és több vidéki nagy telephelyre is kerül ilyen eszköz.

* * *

Az elmúlt időszakban a pályaudvarokon, megállóhelyeken az üres időben rendszeresen elhangzik a MÁV tájékoztatása, hívhatjuk akár figyelmeztetésnek is, hogy a jegyvizsgálók közfeladatot ellátó személyek, ezért az őket ért támadások a Büntető Törvénykönyv szerint bűncselekménynek minősülnek és szigorúan, alapesetben öt évig terjedő elzárással büntetendők. Ez önmagában érezhető változást hozott a balhés utasok jegyvizsgálókkal szembeni magatartásában, persze nincs száz százalékos módszer, úgyhogy egyéb praktikákat is bevet a vasúttársaság.

Ilyen például a kalauzok jegyellenőrző készülékének SOS-gombja, aminek segítségével az adott vonaton szolgálatot teljesítő vasutasok probléma esetén gyorsan tudják riasztani a fedélzeten utazó vagyonőrt, a többi jegyvizsgálót, a mozdonyvezetőt vagy az üzemirányítókat.

Aztán ott vannak a testkamerák. Viszonylag új műfaj Magyarországon, a használatához törvényi módosítás is történt. Volt egy tesztüzem a budapesti elővárosban, az itt alkalmazott termékek közül kapott a mátészalkai terület egy rendszert. A Budapest elővárosában folytatott teszt eredményei azt mutatták, hogy a rendszer működik és mind az utasok mind a kollégák között pozitív volt a fogadtatás ezért már akkor döntött a vezetés a rendszer kiterjesztéséről. A sikert látva a MÁV-START még idén beszerez további 103 eszközt, ezeket várhatóan ősztől vehetik használatba a jegyvizsgálók Budapest elővárosaiban és országszerte több vasútvonalon.

Jegyvizsgáló munkában (fotó: MTI/Máthé Zoltán)

De nézzük a számokat. Egyáltalán, milyen gyakran éri atrocitás a jegyvizsgálókat? Pláne, hogy a kisebb, mindennapos ügyeket be sem jelentik. Mindannyian láttunk már akadékoskodó, de idővel lenyugvó utasokat. De mi a helyzet, amikor be is váltják a fenyegetést?

A MÁV-tól megtudtuk, hogy ugyan csökkenőben van a támadások száma, de még így is számos szóbeli inzultus és fizikai atrocitás éri a munkájukat végző jegyvizsgálókat, nyilvánvalóan a bliccelő vagy szabálysértő utasok részéről. Idén május elejéig összesen huszonnégy jegyvizsgáló szenvedett el valamilyen támadást, amiből tizenegy eset fajult tettlegességig (ütés, lökés, karmolás, rúgás). Ebből egy eset nyolc napon túli sérüléssel járt. Hét esetben fordult elő tettleges becsületsértés, míg hat alkalommal verbális agresszió, fenyegetés áldozatai voltak a jegyvizsgálók.

Az okokat nyilván mindenki sejti, de a MÁV-nál is megerősítették, hogy az esetek túlnyomó részében a rosszul vagy egyáltalán nem megváltott jegy miatt adódnak a konfliktusok. De olyan is előfordult, hogy érvényes menetjeggyel ugyan rendelkezett az utas, de bódult állapota miatt mégis nekitámadt a kalauznak. Sokszor a MÁV-os alkalmazottak megfelelő konfliktuskezelése is elég, így a tavaly augusztus 29-én indult jegyvizsgáló tanfolyamok programjába beépítették a konfliktuskezelő tréningek bővített tematikáját.

Békés jegyellenőrzés egy intercityn (fotók: MÁV)

Ha megvan a baj, vagy úgy tűnik, nem lehet megúszni, akkor a jegyvizsgálók rendőrt hívnak. Ha az utas a büntetés kiszabásakor nem működik közre, akkor is segítséget kérhetnek a Start munkavállalói a rendőrségtől. 2018-ban összesen 867 esetben hívták a jegyvizsgálók a rendőrséget.

De nemcsak a rendőrségre számíthatnak a vasutasok. A Start számos rendőrségi és polgárőrségi megállapodást kötött, biztonsági személyzetet, vasútőri kíséretet rendelt meg, biztonságtechnikai beruházásokat valósított meg. Évente csaknem nylcvanezer vonatot vagyonőri személyzet, tizennégyezer vonatot pedig rendőrök kísérnek. Az elővárosi fokozott ellenőrzéseken jelen levő nagyobb számú jegyvizsgáló és biztonsági személyzet eleve elrettenti a bliccelők többségét.

A Mobil Kamerás Rögzítő rendszer

Az atrocitások visszaszorítását célozza a Mobil Kamerás Rögzítő rendszer, azaz a testkamerák alkalmazása. Az eszközök gyakorlati tesztelése huszonöt jegyvizsgáló önkéntes részvételével már korábban lezajlott. Az ekkor alkalmazott rendszerek közül öt Dahua MPT-100 testkamerát telepítettek márciusban Mátészalkára, amiket a  Debrecen-Nyírbátor–Mátészalka; Mátészalka–Záhony; Nyíregyháza–Zajta; Mátészalka–Csenger és Mátészalka–Tiborszállás vonalakon használnak a jegyvizsgálók (jelenleg tizenegy fő, önkéntes alapon), akik természetesen az eszközök használatával kapcsolatos oktatásban is részesültek.

Már az első hónapok tapasztalatai is azt mutatják, hogy az érintett vonalszakaszokon utazók együttműködőbbé váltak a mobilkamerák használata láttán. A vagyonvédelmi rendszerekre alapvetően érvényes, hogy már azok látható alkalmazása is visszatartó hatású. Ez a Mobil Kamerás Rögzítő rendszerek esetében sincs másként. Ez idáig még nem volt rá szükség, hogy a rendszer által rögzített felvételeket le kelljen menteni.Full HD-ban 30fps-re képes, fotóban 16 megapixel a kamera felbontása


Fölmerülhet a kérdés, hogy hova kéne telepíteni a kamerákat, hiszen vannak köztudottan jobb és rosszabb környékek, vonalszakaszok. Ehhez érdemes megvizsgálni a korábbi támadások helyszíneit. Az idei huszonnégy eset így oszlik el a MÁV hálózatán: a Cegléd és Szolnok közötti vonalszakaszon öt; a szobi, az újszászi vonalon, valamint a Cegléd és Szeged közötti vonalszakaszon három-három; a veresegyházi vonalon kettő; míg más vonalakon egy-egy esetben fordultak elő. A kemrákat ennek fényében a budapesti elővárosi vonalakon felül Miskolc, Debrecen, Kecskemét, Dombóvár és Celldömölk állomásokra telepítik.

Testkamera plusz tájékoztató tábla

A kamerákat a Start az érvényes Személyszállítási törvénynek megfelelően működteti. Az itt leírt keretek között lehet a vonatokon felvételeket készíteni, azokat tárolni és ebben a törvényben megszabottaknak megfelelően lehet a felvételek felhasználását is igényelni. A felhasználással kapcsolatos kérdésekről a mavcsoport.hu honlapján található adatkezelési tájékoztatóból minden kérdésre található válasz, ide kattintsanak, ha elmélyednének benne!

Ha már megtörtént a baj, jó tudni, hogy a sérelmet elszenvedő munkavállaló részére a MÁV jogi segítséget, tanácsot ad, megalapozott munkavállalói igény esetén biztosítja a büntetőeljárás során a munkavállaló jogi képviseletének ellátását. Ezen túlmenően – az eset körülményeire tekintettel – a fizikai és lelki sérelmet átélt munkavállaló mentális egészségének megőrzése érdekében, kérésére rehabilitációs szabadságban, valamint mentori támogatásban részesíthető. A munkáltató a lelki bántalmazást elszenvedett munkavállaló kérelmére az egészségügyi ellátásra szerződött partnere szakmai közreműködésével – különböző terápiás célok figyelembevételével – pszichológiai ellátását biztosít a kollégák részére.

(X)

* *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!