A Rákos-patak által meghatározott „folyosót” már jó egy évtizede természeti jelentősége miatt környezetbarát közlekedési, kerékpáros célra hasznosítanák. A Dunától egészen a főváros közigazgatási határáig fűzi fel a vízfolyás menti útvonal a sugárirányú kerékpáros infrastruktúra nyomvonalát, mely az ökoturisztikai folyosót  létrehozza.

A zöldfolyosót gyakran lineáris parknak is nevezik, és főleg olyan utakat, közlekedési folyosókat értünk alatta, amelyek jellemzően a motorizált közlekedésen kívül esnek. A Kerékpárosklub összegyűjtötte, és bemutatta a környező országok zöldfolyosóit, melyek közül például kiemelhető Brno, Csehország második legnagyobb városa, ahol a Svratka és a Svitava folyó városi szakaszát kerékpárút kíséri. Változatos területeken megy, és bár a központot nem érinti, mégis a brnói kerékpáros hálózat gerincét adja. De megemlítik a Wuppertalban az egykori vasútvonalat is, amit zöldúttá alakítottak át. Számos viadukt és hat alagúton át szeli át a várost, egészen egyedi nézőpontot nyújtva az itt sétálóknak vagy kerekezőknek.

A Rákos-patak ezirányú, zöldfolyosóvá való fejlesztése megjelent az átfogó és a projekt szintű tervezésben is. A projekt megvalósítására a Budapesti Közlekedési Központ konzorciumot hozott létre, mely a Rákos-patak Árpád híd feletti torkolatától Budapest péceli határáig négy kerületen át tervezte meg a kerékpáros beruházást.

A Rákos-patak menti útvonalon jöhet létre a zöldfolyosó, amely mintegy 24 kilométer hosszú lesz (Fotó: zoldxvii.hu)

A konzorcium nyert is a VEKOP-5.3.1-15 Fenntartható közlekedésfejlesztés Budapesten című pályázatán 2 milliárd 300 millió forint támogatást a Rákos-patak menti ökoturisztikai folyosó című projektre 2016 decemberében. „A fejlesztés célja a patakmeder és a patak menti területek élettel való megtöltése, a patakkal párhuzamos, megszakítás nélküli gyalogos és kerékpáros közlekedési felület, valamint ehhez kapcsolódó rekreációs funkciók létrehozása. A projekt kiemelt értéke a főváros és a kerületek összefogása egy magas társadalmi haszonnal bíró közös cél mentén. A Fővárosi Önkormányzat – kezdeményező és koordinatív szerepköréből adódóan – a patak budapesti szakaszára vonatkozóan megvalósíthatósági tanulmánytervet készíttet, amelynek előkészítése folyamatban van...” – olvasható az előterjesztésben.

Ezután a konzorcium tagjai – BKK Budapesti Közlekedési Központ Zártkörűen Működő Részvénytársasága, Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzata, Budapest Főváros XIII. Kerületi Önkormányzata, Budapest Főváros X. kerület Kőbányai Önkormányzata, Budapest Főváros XVII. Kerület Rákosmente Önkormányzata – a Kerékpárosklub bevonásával egyeztetni kezdtek, és megkezdődött az ökoturisztikai folyosó tervezése. Tavaly Zuglóban aztán be is mutatták a nyilvánosságnak a terveket, egyúttal bejelentették, hogy a kerékpárút fejlesztése négy éven belül elkészül, a patak revitalizálása pedig több tíz évig is elhúzódhat.

Ami a kezdetektől a beruházás mellett szólt az az, hogy a Rákos-patak XIII. és XIV. kerületi partvonala alapvetően egészében végig kerékpározható. Rendelkezésre áll több keresztező útvonal is, ami a hálózatosodás első fázisát jelenti (a XIII. kerületben a Népfürdő utca-Cserhalom utca, a Göncöl utca-Röppentyű utca és a Tatai utca, a XIV. kerületben a Füredi út és a Kerepesi út, a XVII. kerületben pedig a Cinkotai úti elem). Ugyanakkor problémát jelent páldául az, hogy a X. kerületi szakasz és a XVII. kerületi szakasz egy jelentős részén hiányzik a kerékpáros infrastruktúra.

2017 októberében aztán a TED-en kihirdették a kiépülő ökoturisztikai folyosóra kiírt közbeszerzés eredményét. A fejlesztéshez szükséges engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése, valamint engedélyek megszerzése a RODEN Kft. feladata lesz nettó 89 millió forint ellenében. A kerékpárúton kívül 12 darab híd (új, felújítandó, átépítendő) fejlesztése is megtörténik, emellett keresztirányú kerékpáros kapcsolatok is születnek mintegy 5 kilométer hosszban.

A létesítendő útvonal Duna és a városhatár közötti hossza megközelíti a 23 kilométert. Ezen a területen egyébként vannak elszórtan bicikli utak, de általában rossz minőségűek, kátyúsak és nem érnek össze, lépcsőzéssel vagy terepbiciklizéssel lehet a patak mentén végigtekerni. A 2010-ben átadott kerékpárút szakasz jelen pillanatban balesetveszélyes, ami részben annak köszönhető, hogy nemcsak kerékpárosok és gyalogosok használják. 2017-ben egy fűnyíró traktor alatt például egy csatornafedő szakadt be.

A 2010-ben épített út jelenleg ilyen állapotban van (fotó: rakosvidek.hu)

A kerékpáros közlekedés tavasszal szokásos megnövekedésével egyre jobban látszik, időszerű lenne a munkálatok megkezdése: a meglévő  utak veszélyesek, egyre rosszabb minőségűek. Mivel januárban a NIF Kerékpározásért és aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztosa a kerékpáros-fejlesztések kapcsán tartott sajtótájékoztatóján kiemelten beszélt a Rákos-patakról, megkerestük őket. A kerékpárút-építés kezdetéről érdeklődtünk, de nem érkezett válasz. A Kerékpárosklub tájékoztatása szerint még mindig egyeztetnek a tervekről, ezért nem kezdődtek el a helyszíni munkák.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!