Az ukrán sajtóban jelent meg a hír, hogy augusztus elsején indul a közvetlen Munkács–Budapest járat és az első vonatra már minden jegy el is kelt. Valóban volt egy ilyen elképzelés, de nyugodt szívvel állíthatjuk, hogy két hét múlva még nem utazhatunk normál nyomtávon Munkácsra. Az ukrán fél talán már megépítette a hiányzó vágányt az állomásig, eddig ugyanis csak a szélesnyomtávú szerelvények használhatták a peronokat. A normál nyomtávú vágányon csak tehervonatok közlekedtek a teherpályaudvarig, elvétve.

Azt mindenesetre szögezzük le, hogy már létezik közvetlen eljutási lehetőség a két város között, méghozzá az egy szem Lembergig közlekedő hálókocsi formájában. Ez azonban nem jelent túl idilli utazást, mivel az ukrán határállomáson a tengelyátszerelés miatt Budapest felé két órát, Munkács felé három óra húsz percet kell Csapon tartózkodnia az utasoknak. Az ukrán sajtóban megjelentek szerint az új intercityn ukrán oldalon menet közben zajlana a határellenőrzés, amire a negyvenkét kilométeres és egy óránál is várhatóan tovább tartó utazás során elegendő is lenne az idő.

Az Innovációs és Technológia Minisztérium (ITM) Kommunikációs Főosztályának tájékoztatása szerint: „A Budapest–Munkács IC járat elindításának lehetőségéről magyar–ukrán kétoldalú államközi és vállalati szintű egyeztetések zajlanak. A vasúttársaságok a közeljövőben helyszíni bejáráson véglegesítik az üzemeltetés feltételeit. A járatok közlekedtetésének kezdő időpontjával, a menetrenddel, a szerelvények összeállításával kapcsolatos döntések a következő hetekben születhetnek meg.”

A munkácsi állomás, jobbra a fűtőházzal, háttérben a Kárpátok bérceivel (fotó: vokzal.in.ua)

Egy korábbi felvetésre reagálva, az szinte biztos, hogy a járat nem Bátyún és Eperjeskén át, hanem Csapon és Záhonyon keresztül fog közlekedni, ugyanis előbbi határátkelő nincsen megnyitva a személyforgalom előtt, ahhoz államközi egyezményt kellene módosítani. Persze minden csak politikai akarat kérdése, de a tapasztalat azt mutatja, hogy egy államközi egyezmény módosítása nem megy egyik napról a másikra, akár évekbe is telhet, mire lezajlik egy ilyen folyamat.

Azt még korábbról sejteni, hogy a felek minden bizonnyal a Latorca-intercity valamilyen formájú meghosszabbításán gondolkodnak. A járat jelenleg öt óra és tizenhét perc alatt ér a magyar fővárosból Csapra, így ha nagyon szűkösen számolunk, akkor is legalább hétórás menetidővel kalkulálhatunk Budapest és Munkács között. Mindenesetre ez is már másfél óra megtakarítást jelentene a Magyarország és Munkács között utazóknak a hálóvonatos megoldáshoz képest.

Az ITM közleménye alapján valószínűleg az sem tisztázott még, hogy milyen vontatójárművel fog közlekedni az új járat, mivel az Ukrán Vasutaknál (UŽ) nincsen olyan normálnyomtávú dízelmozdonnyal, amelyik el tudja látni a magyar intercity-vagont (vagy vagonokat) vonatfűtéssel, azaz a világításhoz, fűtéshez, egyéb elektromos berendezések üzemeltetéséhez szükséges árammal. Adódik a kérdés, hogy magyar mozdonyvezető mondjuk kimehetne-e egy Csörgővel Munkácsig, ukrán pilótával?

A tervezett útvonal a Google térképen

Valóban sok tehát a tisztázandó kérdés, mind technológiailag, mind üzemszervezésileg, mind a hatóságok részéről, ahol – a vasúthoz hasonlóan – azért nem árt legalább kettő–négy héttel előre tudni, hogy mikorra kell munkaerőt vezényelni a megváltozott feladatokhoz. Azt viszont észleljük, hogy van mozgolódás a Munkácsig meghosszabbítandó intercity ügyében, így várhatóan néhány hónapon belül vagy a téli menetrendváltásra tényleg elindulhat az új járat.

Mivel a magyar kormánynak is érdeke, hogy javítsa a közlekedést az anyaország és Kárpátalja között, valamint az ukrán vezetés is szeretne közelíteni az Európai Unióhoz, kíváncsian várjuk, hogy mennyire kap kiemelt szerepet az elkövetkező hetekben ez a kezdeményezés.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!