Az elmúlt öt év eredményeihez képest tavaly már csak kis mértékben nőtt az utasok száma a vasúton Szlovákiában: a legfrissebb adatok szerint a ZSSK 2018-ban összesen 73,8 millió utast szállított járatain, ami az egy évvel korábbi adatokhoz képest 1,8 százalékos növekedést jelent. Ha azonban az utóbbi öt évet vesszük összehasonlítási alapul, akkor az utasok száma a ZSSK vonatain 57 százalékkal nőttek. Ehhez nagyban hozzájárult a Fico-kormány által 2014. november 17-én bevezetett térítésmentes szállítás intézménye is.

A ZSSK alkalmazottainak bére is jelentős mértékben nőtt az utóbbi öt évben, a jelenlegi átlagbér 1 118 euró – 349 ezer 890 forint, ma reggeli középárfolyamon számolva (fotók: ZSSK)

A statisztikákból kiderül, az utóbbi években (2014 óta) minden évben kétszámjegyű volt az utasszámnövekedés, 2018-ban azonban megtorpant, most már csak 1,8 százalék. Ez azt is jelenti, hogy az ingyenes utazást igénybe vevő utasok száma megállapodott, nincs már sokkal több új regisztrált ingyenesen utazó ügyfele a ZSSK-nak. Míg 2014-ben 2,7 millió utas regisztrált a térítésmentes utazás igénybe vételéért, addig az ingyen (állami pénzből kompenzált) utazók száma 2018-ban már 27,2 millió volt. Mindeközben a fizetős utasok száma is nőni kezdett, 2018-ban 46,5 millióan voltak, akik fizettek valamilyen menetdíjat. A számokból kiolvasható, hogy az utasok számának körülbelül az egy harmada az állam pénzén, végső soron az adófizetők pénzén utazik.

Egy kis statisztika (forrás: ZSSK)

A ZSSK büszkén jelentette, hogy nőtt a saját üzleti kockázatra közlekedtetett intercity járatokon is a bevétel, valamint az utasok száma is. Tavaly ezek a Pozsony és Kassa között közlekedő vonatok 791 ezer utast szállítottak, ami az egy évvel korábbi adatokhoz képest 12,2 százalékos növekedést jelent. Az InterCity kategóriás járatokon nem vehető igénybe a térítésmentes utazás.

A szlovákok szemet vetettek a cseh railjetre is: Pozsony és Prága között szeretnék látni a cseh jetiket

A ZSSK egyébként meglepően jó, pluszos eredménnyel zárta a 2018-as gazdasági évet, amit mg magánál a cégnél sem vártak. Hatezer eurós többlettel zárták ugyanis a tavalyi évet. A vasúttársaság közleményében az is szerepel, hogy a közeljövőben összesen 87 új vasúti járművet terveznek üzembe helyezni: huszonöt villamos motorvonatot (2020 – 2022 között), huszonegy dízelmotorvonatot (az elsőt már 2019 derekán bevethetik), öt villamos motorvonatot és egy multifunkciós munkagépet a Magas-Tátra vonalaira (2020/21-es menetrendben), továbbá hét teljesen új építésű Ampz és huszonnyolc Bmpz sorozatú kocsi forgalomba állítása 2021-ig, tovább is van, mondjam még? Ötven felújított Bmz sorozatú kupés kocsi is elkészül 2021-ig, és végül harmincnégy termes kocsi felújítása is zajlik fokozatosan, ezeket 2019 végéig felújítják (tizennégy Apeer és húsz Bpeer kkocsi).

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!