Az elmúlt hónapokban több olvasónk is jelezte, rengeteg kék színű hibrid Volvót lehet látni a Cinkotai úton, a Volvo Hungária udvarán, de az sem egyedi jelenség, ha ezeket a buszokat a végállomáson szerelik vagy már eleve egy „hagyományos” dízel változat érkezik a megállóba helyettük. Valószínűleg sokakban megfogalmazódik a gondolat, talán nincs minden rendben ezekkel a járművekkel, így a Volánbuszhoz fordultunk tájékoztatásért.

A Volvo 7900A Hybridek életútját gyakorlatilag a kezdetektől nyomon követjük: 2015-ben álltak forgalomba Budapesten a T&J Busz Projekt Kft üzemeltetésében, de a következő évben a BKK szerződést is bontott a céggel offshore tevékenység gyanúja miatt. A buszokat leállították, csak 2017-ben vettek újra használatba pár darabot Vác és Gödöllő térségében, néhány egyéb, meghibásodott típust pótolandó. 2018-ban tavaszán tért vissza a flotta Budapestre, de immár nem a belvárosi, hanem a gyáli és a péceli járatokra.

Szerettük volna megtudni, naponta hány busz nem tud részt venni a forgalomban, és mi ennek az oka, továbbá az üzemanyag-fogyasztásukra is kíváncsiak lettünk volna, hiszen érdekes kérdés, hogy a hibrid technológia tetemes felára hány év alatt térül meg, már ha egyáltalán. A Volánbusztól az alábbi választ kaptuk:

A huszonnyolc csuklós hibrid Volvóból munkanapokon átlagosan 7-8 áll szervízben (fotók: Ács Attila)

„Az agglomerációban a VOLÁNBUSZ Zrt. részéről jelenleg összesen hatvan csuklós autóbusz teljesít szolgálatot, ebből tanítási napokon negyvennyolc jármű közlekedik. Az Ön által említett típusból társaságunk huszonnyolcat bérel a VOLÁN Buszpark Kft-től. Az elmúlt időszakban ennél a típusnál naponta átlagosan 7-8 járműnél vált szükségessé valamilyen beavatkozás. Ezek között vannak terv szerinti megelőző karbantartások, illetve eseti hibajavítások is. Az állásidőt okozó meghibásodások okainak vizsgálata folyamatban van.

A fogyasztásra vonatkozó kérdésére nehéz egzakt választ adni, hiszen az nem derül ki, hogy csak a dízel üzemanyag fogyasztásra gondol, vagy a hybrid rendszer töltéséhez szükséges többlet elektromos energia felhasználását is ide érti-e. Általánosságban elmondható, hogy ezen rendszerű buszok közvetlen gázolaj-felhasználása valamelyest alacsonyabb a tisztán dízel hajtású buszokénál.”

Hibrid fronton nem jobb a helyzet a BKV-nál sem: a tavalyelőtt megvett negyven szóló hibridből tíz még azóta sem közlekedik Budapesten

A csuklós hibridek szomszédságában egyébként körülbelül tíz szóló Volvo hibrid is ácsorog már több mint egy éve, ezek a BKV tiritarka, közel húsz különböző városból összevásárolt flottájába tartoznak, Budapesten még soha nem szállítottak utasokat. A BKV információi szerint főként az ajtóműködtetés átalakítása tart ennyi ideig és 2019. január 31-éig ígérték a forgalomba állításukat.

Summa summarum: úgy tűnik, hogy Budapestek nincs szerencséje a hibrid buszokkal, hiszen úgy a BKV-s szóló, mint a Volánbuszos csuklós Volvo flották legalább negyede állandóan áll.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!