Aki – és ezzel talán a többségünk így van – lemaradt a szocialista rendszerben termelő gyárrengetegekben nyüzsgő iparvasúti életről, mindig ámulva mereng egy-egy elhagyatott iparnegyed, ipartelep maradványain. El tudják képzelni, mi volt anno Csepelen, Ózdon, Diósgyőrben? Vagy mondjuk Balatonfűzfőn?

Érdemes megnézni a Google Maps-en, nagyon szépen látszik, hogy szinte mindenhova vezetett vasút, ezeknek egy része ma is megvan, csak épp forgalom nélkül. Ha Fűzfőn a 72-es úton elindulunk Litér felé a gyártelep lepusztult környékén is keresztül kell mennünk. Még egy útátjáró is van, az ott levő sín egyik felén megszűnt az ipar, a másik felén meg vörös tárcsa van, azaz nem mostanában fog arra legközelebb vonat közlekedni. Ha a pálya mentén elindulunk akár gyalog, akár virtuálisan, tisztán látszanak azok a helyek, ahol vasút volt, a nyomvonalak többnyire kivehetők. Aztán egyszer csak kevésbé rozsdás a sín, nem nő fa a vágánytengelyben, van nyoma némi forgalomnak. Még kétszáz méter, és jó eséllyel öt-tíz tartálykocsiba botlunk. Megérkeztünk a jelenleg egyedüliként vasúton fuvarozó cég telephelyére, a Víztec Zrt.-hez. A cég a legnagyobb tisztán hazai tulajdonban álló víz- és szennyvíztechnikai vegyi segédanyagokat gyártó és forgalmazó vállalat – ezt a honlapjukról másoltuk ki.

A Víztecben hetente kétszer jár a kiszolgálómenet: a veszprémi remot Dácsia és tolatócsapata kedd és péntek délelőtt indul el a Hajmáskér–Vilonya-Királyszentistván elágazás (27-es vonal)–Balatonfűzfő útvonalon néhány tartálykocsival. A Víztec telepén megcserélik őket, majd vissza is térnek, két-három óra alatt lezavarják a kiszolgálást.

A Víztec kocsijaival lódul a Dácsia Vilonya-Királyszentistván elágazáson át Hajmáskér felé. A képre kattintva galéria nyílik Vörös Attila felvételeiből!

A fűzfői iparvasúton jelenleg semmi más vasúti forgalom nincs, az elmúlt években csak a régóta itt ácsorgó iparvasúti mozdonyokból vittek el. Ilyen a 083-as Bobó, amit felújítottak és a Triman Kft.-nél sokat dolgozik. Jelenleg Csepelen a Szabadkikötőben van, két hónapos képriportunk legtöbbször látott szereplője. Tavaly még volt szó arról, hogy a MÁV Nosztalgia Kft. és partnerei megcéloznak egy turisztikai fejlesztési pályázatot Fűzfőn vasúti múzeummal, nosztalgiaüzemmel, gőzössel – részleteket itt olvashatnak. Sajnos a pénzt egyelőre nem ide szánják, a szállodák fejlesztésében nagyobb rációt lát a pénzekről döntő kormányzat. Az ötletbörzéhez tartoznak azok az évtizedes tervek, hogy az észak-balatoni (29-es) vasútvonalat Balatonfűzfőnél kanyarintsák föl Hajmáskérnek. Időközben a világ pénzét elköltötték a kenesei löszfal megerősítésére és a 29-es Balatonfüredig történő villamosítása is napirenden van.

A pálya Hajmáskér és Fűzfő különben viszonylag jó állapotban van, nem borul le róla látványosan a remot Dácsia és pusztító lassújelekkel sem kell megküzdenie. A volt 27-es vonalon Vilonyától Papkesziig is van élet, a peremartoni műtrágyaüzembe érkezik kampányszerűen – főleg telente – műtrágya már lassan öt éve.

* *

Fotós kollégánk cégeknek és magánszemélyeknek is vállal fotózást: esküvő, rendezvény, portré, családi képek műfajában keressék bátran Attilát az alábbi elérhetőségein!

Honlap: vorosattila.com
Facebook: Vörös Attila fotó
Instagram: vorosatil_ae
Mail: voriae@gmail.com

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!