Minőségi ugrás májustól a főváros tömegközlekedésében

Istvánfi Péter   ·   2013.04.30. 11:45
00

Új korszak kezdődik a főváros közlekedésében, 7 év után végre ismét új gyártású, a budapesti igényeknek megfelelően kifejlesztett járművek állnak forgalomba. A 159 új busz első 50 példányát (25 szóló+25 csuklós) ünnepélyes körülmények között adták át a Hősök terén. Orbán Viktor miniszterelnök szólt arról, hogy a fővárosiak megérdemlik, hogy megismerhessék a világ legmodernebb busztechnológiáját a főváros útjain.

Az ünnepélyes átadás a beszédekkel kezdődött<br/>(fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)

Tarlós István főpolgármester beszédében kulcsfontosságúnak nevezte a közösségi közlekedés színvonalának növelését. Hangsúlyozta, hogy a főváros évtizedes lemaradását csökkenti ezzel a beszerzéssel, a 2004–2006 között érkezett 150 Volvo 7700A óta nem állt forgalomba alacsony padlós, új gyártású jármű.

Till Oberwörder, az EvoBus Gmbh értékesítési és vevőszolgálati igazgatója kiemelte, hogy a Citaro a magas műszaki felszereltség, az innováció és a megbízhatóság kombinációja. Ezután jelképesen egy kormányt adott át Orbán Viktornak, Tarlós István egy buszmakettet kapott, Vitézy Dávid BKK-vezérigazgató pedig egy hatalmas kulcsot.

Kormányátadó<br/>(fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)

Ezt követően a buszok egy része elindult egy körre a városban, a tegnap meghirdetett útvonalon. A felvonulás után a kocsik az 56-osok terére tértek vissza, ahol este hétig a nagyközönség is megismerkedhet velük.

A megújulás ráfér a fővárosi buszparkra, amelynek átlagéletkora a 18 évet is meghaladja, ez több mint kétszerese az ajánlott 8 évnek. A 40 éve bemutatott, egykor a világ legjobbjának tartott, és legnagyobb darabszámban gyártott autóbuszának, az Ikarus 260/280-as családnak a feje felett mára eljárt az idő. A kocsik ugyan faék-egyszerűségűek, de a napjainkban elvárt kritériumoknak (alacsony padló, környezetkímélő motor, kulturált utastér) egyre nehezebben felelnek meg. A kocsik mindegyike legalább egyszer, de van olyan kocsi, ami már háromszor is kapott teljes felújítást.

A látványos felvonuláson az 50 jármű végigjárta a belvárost<br/>(fotó: Báti András)

A 400-as családdal sem sokkal jobb a helyzet, a 7-8 éves életkoruk duplájánál járnak, a buszok nagy része itt is megkapta a főjavítást. A komfortfokozatuk ugyan magasabb, mint a 200-asoké, azonban állandó problémát jelentenek a vázszerkezeti gondok. Jelenleg több mint 500 busz szorulna azonnali cserére, így a most átadott 150+9 jármű csepp a tengerben.

Citarók hosszú, tömött sorban<br/>(fotó: Báti András)

A VT-Transman által beszerzett Mercedes Citaro típusú autóbuszok a világ jelenleg legismertebb és legnagyobb példányszámban gyártott városi buszai, idehaza is népszerű. A harmadik generációs változatot két éve mutatták be, a külsőleg megújult kocsit az IHO is tesztelte. A teljes hosszban alacsony padlós buszok szóló változata 66+1 kerekes székes, a csuklós pedig 102+1 kerekes székes utast tudnak befogadni. A szóló változat mozgatásáról a 285 lóerős Mercedes OM 926 LA motor gondoskodik, a csuklóst a 357 lóerős OM 457LA erőforrás hozza mozgásba. Mindkét motorhoz a ZF cég Ecolife automata váltója kapcsolódik. A futóművek szintén ZF gyártmányúak.

A buszok március óta folyamatosan érkeznek, az Evobus telephelyén átadásra váró kocsikat az IHO is megtekintette. A csuklósok a „hosszú” 9-es és a csuklósított 5-ös vonalon debütálnak, emellett feltűnnek majd a 196-os és 196A viszonylatokon. A szóló kocsik a 25-ös, 104-es, 104A, 105-ös, 134-es, 204-es, 220-as, 224-es és 234-es vonalon, valamint hétvégenként a 30A és 230-as vonalon fognak közlekedni.

A látványos felvonulás a Margit hídon<br/>(fotó: MTI/Máthé Zoltán)

A további kocsik érkezésével júniusban és júliusban újabb vonalakon tűnnek majd fel a Citarók. Az új buszok forgalomba állításával egy időben a BKK átszervezi az alacsony padlós szolgáltatást is. A felszabaduló kocsik segítségével több kocsi jár majd az 57-es, 64-es, 64A, 164-es, 264-es, 128-as, 178-as, 182-es és 282-es, valamint a 240 és 240E járatokon.

Kapcsolódó hírek