Mitől nő az utasszám Csehországban – 2. rész

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2014.03.25. 07:45
kiskep_Utasszam

Cikkünk első részében addig jutottunk, hogy az utasszám növeléséhez az utasbarát díjszabáson át vezet az út. Persze nem ilyen egyszerű a helyzet. Több tényező együttes eredménye lehet, amelynek egyik fő szorzója a geopolitikai elhelyezkedés. Mondhatnánk azt, hogy naná, könnyű a cseheknek, hiszen az ország határos Németországgal. Ez még nem minden. Főleg a belföldi járatok esetében teljesen marginális szempont. A lényeg az, hogyan tud ki-ki a maga területén létrehozni egy olyan fejlődő közlekedési modellt – szorosan lépést tartva a kor követelményeivel, amely ösztönzi a társadalmat az utazásra. Mert a vonatokba utas kell, az utasoknak pedig vonat. Ez ilyen egyszerű, megvalósítása viszont – mint látszik, sokkal összetettebb. De próbálkozni kell. A csehek pedig ezt teszik.

Egyre kevesebb a sorbanállók száma, sokan már az interneten vesznek jegyet

Mi hozta el az igazán nagy robbanást a légi közlekedés személyszállításában? A fapados járatok és légitársaságok megjelenése. Itt (legalábbis kezdetben) szinte az ülések számával osztották az üzemeltetési költségeket ahhoz, hogy megkapják egy repülőjegy árát. A SparDay és SparNight árak a vasúton is valahol ezt hivatottak életre kelteni. És megint csak a jegyáraknál vagyunk, pontosabban a nagybetűs akcióknál. Közép-Európa összes országában még mindig ez a kulcsszó a vásárláshoz! Tehát okos díjszabással, jó kedvezményrendszerrel igenis növelni lehet az utasszámot. Ezzel pedig a bevételt is. Bár az utóbbi kérdéses, hiszen lehetnek vonalak, ahol veszteséges a vasút, máshol viszont többszörösen megkeresi a betevőt. Van itt még valami, amit a csehek csinálnak, és jól csinálnak: a tájékoztatás, a hírverés, hogy létezik ilyen-olyan kedvezmény. A pénztárnál is elmondják, hogy ennyit takarít meg, ha ezt a jegyet veszi, annyival fizet kevesebbet, ha a másik jegyet választja. Példaként említeném a ČD E-shopját, ahol néhány fő adat bepötyögése után a lehető legkedvezőbb jegytípust ajánlja fel az ársegéd. Tehát nem kell órák hosszat böngészni az ezeroldalas díjszabási segédkönyvet ahhoz, hogy olcsón vegyünk jegyet. (Néha azért jó ismerni a kedvezményrendszert.)

A ČD E-shopján ársegéd is könnyíti a dolgunkat

Térjünk rá most arra, miért nőhet az utasszám a cseh vonatokon zsinórban három éven keresztül – még akkor is, ha csak részben a jegyár az oka. Szinte minden nagy(obb) város között Csehországban létezik low-cost jegy, amit most éppen „Včasná jízdenkának”, azaz Időben váltott jegynek hívnak, de az idők során volt már SporoTiket (sporo = Spar), vagy éppen E-liška. Ezeknek a low-cost jegyeknek a lényege tényleg csak az, hogy minél előbb vesz az ember vonatjegyet, annál olcsóbb. Három árfekvésben vehetünk olcsó, olcsóbb, vagy legolcsóbb jegyet, annak függvényében, hogy ezt 1–3, 4–7, vagy több mint 7 nappal előbb tesszük. Akinek van ČD hűségkártyája (In Karta), az egy picivel még jobban jár. Apropó, hűségkártya: az alapelv ugyanaz, mint a Start Klub kártyánál, tehát kedvezményre jogosító előfizetésünk van egy vagy akár három évig. A három évig érvényes In Karta Csehországban 25 százalékos mérsékletű menetjegy váltására 990 koronába kerül (11 000 forint). Az In Karták típusait és az árjegyzéket vonatkozó táblázatunkban láthatják. Ezek a hűségkártyák egyébként több kedvezményt is rejtenek, ugyanúgy mint magyar testvéreik.

Az IN Karta hűségkártya-család

Köztudott dolog, hogy a csehek hátizsákos nemzet, vagyis sokszor az időjárás dacára nyakukba veszik a világot (vagy csak az országot), s kirándulnak. A főváros Csehországban is az ország közepén terül el, innen ágazik szét a jócskán sűrű vasúthálózat. Ennek tükrében természetes, hogy a perifériák felől a központba mindig és minden irányból lenni kell fapados jegyárnak. S van is. Akciós jegyek – nem győzöm hangsúlyozni, hogy az akció a kulcsszó az itteni embereknek (is), vannak például olyan útvonalakon mint Prága–Brno, Prága–Plzeň, Prága–České Budějovice, Prága–Ostrava, Prága–Zlín, de van továbbá Brno–Olomouc és Brno–Uherské Hradiště viszonylatra is. A Prága–Brno szakasz például 210 koronába kerül ilyen jeggyel, ha van hűségkártyánk, akkor 175 koronát fizetünk. Ez egy picit drágább, mint a legolcsóbb változat – a low cost jegy, ami 170 korona In Karta nélkül, azzal pedig 150 (amennyiben legalább egy héttel előre megváltjuk). Az is nagyon fontos tényező, hogy az olcsó jegyeket bárki igénybe veheti, nincs kötve a hűségkártyához. Persze ha van, akkor még jobban járunk.

A nemzetközi kedvezmények skálája nagyon széles, mindenki megtalálja a számára legmegfelelőbbet

A belföldi járatokon és viszonylatokon kívül a ČD odafigyel arra is, hogy a határ közelében serkentse a turizmust. Kétoldalú megegyezések alapján sok határon átnyúló, kishatárforgalomban érvényes kedvezményeket – akciós jegyeket is ajánl. Ez leginkább Németország és Ausztria felé vehető észre – kézenfekvő okokból: van igény a nemzetközi járatokra, kishatárforgalomban is. A lengyelek esete már teljesen más, ott lényegében csak néhány viszonylatra válthatunk SparDay vagy SparNight jegyet, s a kishatárforgalomban sem annyira virágzó a helyzet. Ez viszont a lengyelek tenni nem akarása miatt van így. Szlovákiával ugyancsak nagyon jó a kapcsolat – hogy is ne lenne! A SparDay és SparNight jegyeken kívül minden szomszédos országba lehetőség van átutazni a legközelebbi határállomásig a túloldalon például a hétvégi kirándulójeggyel (maximum két felnőtt plusz maximum három gyerek). Innen pedig ha továbbutaznánk, akkor igénybe vehetjük a már másik ország belföldi díjszabását. A németekkel és az osztrákokkal a csehek még tovább mentek: létezik egy olyan változata a hétvégi kirándulójegynek, amely a határmenti területeken mindkét oldalon érvényes. Így lehet eljutni például Prágából Regensburgba és vissza két felnőttnek 650 koronából (7 400 forint). Igen 3 700 forint/fő oda-vissza Regensburg hétvégén (low-cost jegy In Kartával Prága–Plzeň két személynek 300 korona + a plzeňi kerületben és Németországban érvényes kirándulójegy 350 korona). Ez csak egy ajánlat a sok közül, de játszhatunk a jegyekkel Bécs, Drezda, Passau, Linz felé is.

A lényeg szerintem a következő: akciós jegyek bevezetésével és több, határon átjáró járattal növelni lehet az utasok számát. Hangsúlyozni kell az akciós vagy olcsó fogalmakat, és az emberek idővel megtölthetik a vonatokat. Próbálkozni kell, utaztatni kell, hiszen a vonatoknak utas kell, az utasoknak pedig vonat kell.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek