Hetvenhárom, egyenként tízszemélyes, leginkább az alpesi sípályákról ismert kabin haladna a drótkötélpályán a Siratófal melletti Szemét-kapunál tervezett végállomáshoz, amely lehetővé tenné, hogy csúcsforgalomban óránként akár háromezer utast is szállítsanak. A Jeruzsálem fejlesztésére életre hívott hatóság, a turisztikai minisztérium és a jeruzsálemi városháza közösen, sürgősségi eljárással próbálja megvalósítani az elképzelést, amelyet politikai és környezetvédelmi okokból is támadnak Izraelben.

Politikai ellenzői szerint a régi vasútállomástól induló járművek a nemzetközi törvények szerint megszállt területnek minősülő, 1967 előtt Jordánia területén lévő óváros felé haladnának Kelet-Jeruzsálemben, noha a nemzetközi jog tiltja a megszállt területeken történő építkezéseket. Ráadásul különösen érzékeny helyen, a muzulmánok egyik legszentebb helyétől, az Al-Aksza mecsettől százötven méterre tervezik a végállomást. A mecsetek közelsége palesztin és nemzetközi tiltakozáshullámot indíthat el a lanovka építése ellen.

(látványterv: www.haaretz.com)

A drótkötélpálya első fázisban három állomást kötne össze 1,4 kilométer hosszan. A régi vasútállomástól indulna, megállna a Cion hegyi parkolónál, majd az óváros fala mellett Sziluán városnegyedben, a Dávid városa helyén épülő, ugyancsak vitatott Kedem régészeti bemutatóközpont tetején érne véget. Ebben az 1948 és 1967 között csak arabok lakta lakónegyedben izraeli telepesek évtizedek óta vásárolják fel a lakóházakat, s jelenlétük állandóan konfliktusok forrása.

A baloldali liberális Merec párt helyi képviselője szerint a javaslat voltaképpen arról szól, hogy „ki a főnök” a városban, és megépítése ellehetetlenítené Jeruzsálem esetleges szétválasztását két ország különálló fővárosaira. Környezetvédelmi ellenzői szerint a drótkötélpályás kocsik megjelenése rontaná a városképet, mert Disneyland-szerűvé változtatnák a szent helyek környékét, és a tizenöt betonoszlop – köztük huszonhat méteresek – elcsúfítanák a környezetet.

A terv támogatói szerint viszont alig lesznek láthatóak a városfalak szintjénél alacsonyabban haladó, 200 millió sékelből (15 milliárd forint) megépülő drótkötélpálya járművei, és üzembe állításuk megszünteti az óváros körüli állandó dugókat, és az ezzel járó környezetszennyezést.

Az izraeli nemzeti infrastrukturális tanács december 13-án dönt a tervről, amelyet Jarív Levin turisztikai miniszter terjeszt elő. Ha elfogadják, akkor fél éven belül véget érhetnek az engedélyezési eljárások, elkezdődhet az építkezés, és 2021-ben megindulhat a közlekedés.

A Háárec című lap, amely elsők között hozta az ötletet, emlékeztetett rá, egy hasonló projekt kivitelezését néhány éve elvállalta egy francia cég, de a francia kormány nyomására később visszavonta ajánlatát.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!