Most akkor nem utazhatunk csak úgy Angliába?

Márványi Péter   ·   2016.06.24. 18:45
brexit0

Nyitóképünk egy szomorú reakció, de nyilvánvaló túlzás. A twitteren terjedő képpel ellentétben Thomas és társai előtt továbbra is nyitva lesz a Csalagút, de tény, minimum útlevélvizsgálat vár majd mindenkire, aki Nagy-Britannia földjére akar majd lépni, várhatóan 2018. után. Az is kérdésnek tűnik, persze, meddig marad ez egyáltalán így, már hogy meddig marad, maradhat fönn így Nagy-Britannia, de ezekkel egyelőre ne foglalkozzunk, nemcsak a szigetlakóknak, mindenkinek elaludni kell legalább egy hosszú hétvégét a történtekre.

(illusztráció: twitter)

Légügyek: kettétört az egységes európai piac is?

Amint az eredmények nyilvánosságra kerültek, azonnal megindult a kármentés is. Ennek első jele az EasyJet megszólalása volt: a brit diszkonttársaság nyilván az egyik közvetlen érintettje a brexitnek, mint olyan légitársaság, amelynek központja Nagy-Britanniában van és forgalma jelentős részben az Egyesült Királyság és Európa többi része között zajlik. A légitársaság azonnali tárgyalásokat sürget a kormányok és a szabályozó hatóságok között azért, hogy az Egyesült Királyság a kilépés ellenére az egységes európai légiközlekedési piac része maradhasson. Carolyn McCall vezérigazgató jelezte, ez ügyben az Easy mind a londoni kormányt, mind a brüsszeli Bizottságot arra szólította fel, kezelje prioritásként a kérdést.

Amit az Easy szeretne, az egyáltalán nem lehetetlen, és végül is a kilépésről szóló tárgyalásoknak valóban ez lehet az egyik témája, nem is csak feltétlenül a légiközlekedésre, hanem más ágazatokra nézve is. Vannak ezügyben jó példák, úgymint a nem uniós Norvégia és Svájc együttműködése és beleillesztése az egységes európai gazdasági közegbe. Ugyanakkor hírek szerint az Easy is készül például arra, hogy ha kell, áthelyezze a központját egy olyan európai országba, ahol van üzemeltetői engedélye (AOC). A társaság alapítója, Sir Stelios Haji-Ioannou ugyanakkor arra figyelmeztetett már a szavazás előtti napokban is, hogy a kilépés a légitársaságok tevékenységének korlátozásához, a verseny visszaszorulásához, az Egyesült Királyságot a külvilággal összekötő járatok csökkenéséhez és nem mellesleg a jegyárak emelkedéséhez vezethet. Az üzletember arra emlékeztetett, hogy épp az egységes európai légipiac bevezetése adta az értelmét a légitársaság megalapításának.

Az easy nem sokat vacakolt, azonnal reagált a brexitre

Ez természetesen nemcsak a brit központú Easy problémája lehet, hanem más légitársaságoké, sőt, általában a szállító cégeké is, amelyek viszont erősen építenek az Egyesült Királysággal fenntartott légi és akár más közlekedési kapcsolatokra. Elég, ha arra gondolunk, hogy Budapestről a legtöbb légijárat és a legtöbb utas ugyancsak a szigetekre repül. A Wizz és több más diszkont társaság is erős forgalmat bonyolít annak bázisán, hogy Angliában, Skóciában, Észak-Írországban felduzzadt a kelet-európai munkaerő-állomány, és az odaköltözöttek számára a leggyorsabb és viszonylag megfizethető mozgást hazájuk és a szigetek között a diszkont társaságok járatai jelentették. Gondoljunk csak bele, az angliai, skóciai magyar állampolgárságú munkavállalók számát mostanság legalább ötszázezerre becsülik, és ehhez jön még az ennél jóval nagyobb lengyel tömeg. Ha ezek az emberek a kilépés miatt már nem élvezhetik a szabad munkavállalást, netán vízumot kell szerezniük, és a nehézségek miatt haza kell, hogy térjenek, az alapvető hatással lesz a Kelet- és Nyugat-Európa közti személyforgalomra.

Ugyanakkor a britek kiválása bizonytalan gazdasági hatással lehet magára az Egyesült Királyságra is, és a friss jóslatok között sokkal sűrűbb az, hogy a változás nem javít, hanem ront a brit gazdaság helyzetén: a font azonnal gyengült, az ipari és kereskedelmi teljesítmény romlik, az adók emelkedhetnek és a megélhetés nehezebbé, a munkahelyek megtartása bizonytalanabbá válik: ebben az esetben az Európán belüli meghatározó brit turistaforgalom nem egyszerűen a légitársaságok problémái miatt esik vissza, hanem mert a briteknek sokkal kevesebb lehetőségük lesz, hogy például a mostanihoz hasonlóan elárasszák mondjuk Spanyolországot, Franciaországot és Görögországot.

Mi lesz a vasúton és a közúton?

Ugyancsak zuhanásszerű csökkenésre kell számítani a légi-, közúti és vasúti forgalomban is abban az esetben, ha a briteknek nem lesz olyan egyszerű mozogniuk Európában: arra kevesen számítanak, hogy az unió vízumkötelezettséggel sújtaná az Egyesült Királyság állampolgárait, de a belépésük nem lesz annyira egyszerű. És lehet, hogy a mozgásuk sem, ha már beléptek az Unió területére.

Egyes források ugyanis nem egyszerűen a brit leszakadás miatt aggódnak, hanem magát az egységes európai légi és közlekedési piacot féltik a kilépés kapcsán, mégpedig a lehetséges további fejleményektől, egy durván átalakuló „maradék” Uniótól, általában az európai utazási feltételek kemény szigorodásától. Az ugyanis nem kizárt, mondják politikai elemzők, hogy amint beindulnak a brexit nyomán más államokban is az exit-szavazások, és az Unió maga is egy erős nyugati magra és egy lemaradó közép-kelet-európai zónára szakad, az például korlátozhatja az áruk és emberek szabad, előbbiek vámmentes mozgását a két rész között. A schengeni zóna például már most is olykor mintha nem lenne realitás, elég arra a ma reggeli információra gondolnunk, hogy Hegyeshalomnál a magyar oldalon több kilométeres sor alakult ki, mert az osztrák szervek „szúrópróbaszerűen” vizsgálódnak ott, ahol a schengeni egyezmény szerint megállás nélkül lehetne tovább hajtani Magyarország felől is.

Természetesen vannak, akik inkább megnyugtatni igyekeznek mindenkit, nem eszik olyan forrón a kását, van még idő, hogy lehűljön, a kilépési tárgyalások is csak valószínűleg ősszel kezdődnek. Ugyanakkor az is világos, hogy maga az átmenet is hatalmas hátrányt jelent, mert a bizonytalanság súlyosan árt az üzleti környezetnek, és amíg az érintettek tárgyalnak, addig mások kihasználhatják a bizonytalanságot, és ez mindenképp az európai gazdaság, azon belül is az európai közlekedési szektor gyengülését jelenti.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek