Az orosz légiközlekedési hatóság első megállapításai szerint az An-2-es, amely néhány napja, épp a típus megszületésének hetvenedik évfordulójára szervezett repülőnapon csapódott a földbe, nem repülhetett volna, mert öt éve(!) lejárt a légialkalmassági bizonyítványa.

Drámai képsorozat: a baleset előtt valóban műrepült az Ancsa (Facebook, Cold War Soviet Aircraft)

Mint beszámoltunk róla, a Moszkva északi körzetében szervezett bemutató során az RA-35171 lajstromjelű gép alacsonyan hajtott végre nagy bedöntéssel balfordulót, ennek során vesztette el a magasságát és ütközött a földdel, először a bal szárny ért a talajhoz, majd a gép háton csapódott be, a pilótafülkében lévő két személy a reptéri erők gyors beavatkozása ellenére életét vesztette, a gép felrobbant és elégett.

A Roszaviacija közleménye hangsúlyozza, hogy a vizsgálat még tart, de a hatóság kemény kritikával illette a repülőnap szervezőit. Nemcsak azért, mert a gép repülési jogosítása 2012 novemberében lejárt, hanem mert ugyan a gépen lévő két pilótának volt szakszolgálati engedélye, de a hatóság egyelőre „nem talált bizonyítékot” arra, hogy típusvizsgát is tettek volna. Azt is hozzáteszik, hogy a géptípust „nem szánták” műrepülésre – már az esemény napján lehetett tudni, hogy a baleset előtti percekben az An-2-es volt, hogy háton is repült.

Ugyancsak a szervezők „teljesen felelőtlen magatartását” kritizálja a közlemény abból a szempontból is, hogy a becsapódás a nézők vonalához közel történt, ami azt jelenti, hogy több tíz ember életét kockáztatták a repülés során. Ezzel kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy a magyar kisgépes repülés egy ismert és elismert alakja, Roszkos Károly a balesettel kapcsolatos internetes bejegyzésében felvetette: a gép pilótája épp azért kényszerült fatálisan nagy bedöntésre, mert észlelte, hogy az An-2-es a (feltehetően rosszul kiszámított) nagyívű balforduló során a nézők fölé sodródik, ezt akarta volna elkerülni a szűkítéssel: „nagyot húzott rajta, mert nem akart (tilos) berepülni a nézők fölé. Akkor kezdődött a baj, amikor nem jól számolta ki a sebességhez viszonyítva a forduló helyét. Levált az áramlás a vezérsíkról. Ráadásul le volt lépve az orra, amit próbált korrigálni az utolsó pillanatban, de csak rosszabb lett a helyzet.”

A Roszaviacija tehát azon túl, hogy a gépnek és talán a pilótáknak sem volt meg a szükséges jogosításuk a bemutatóhoz, eléggé egyértelművé teszi, noha nem mondja még ki, hogy a balesetben műszaki hiba nem játszott szerepet. Viszont a közlemény általánosságban vádolja az oroszországi kisgépes repülést azzal, hogy (nyilván egyes) részesei „a bűnelkövetés határát súroló” bravúroskodásokkal veszélyeztetnek. A közleményből az is kiderül, hogy a moszkvai baleset előtt néhány nappal, nem engedélyezett repülés során szenvedett balesetet Szverdlovszk közelében egy TR-301-es, az An-2-es gázturbinás, alsószárny nélküli változata. Ebben az évben Oroszországban tizenhét súlyos balesete volt a kisgépes repülésnek, hét közülük tizenhét személy halálát okozta. Az idei baleseti listán nyolc olyan repülőgép szerepel, amelynek nem volt érvényes légialkalmassági bizonyítványa.

A Roszaviacija néhány héttel a mostani moszkvai eset előtt hozta nyilvánosságra az idei első fél év komor baleseti statisztikáit, hozzátéve, nagyon elterjedt az illegális sétarepülések gyakorlata, a balesetek fő oka pedig ütközés földdel vagy földi objektumokkal, a gép feletti irányítás elvesztése túl kemény manőverek repülésekor, illetve a térbeli tájékozódás elvesztése.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!