Motor nélkül repülni akár hatszáz kilométert

iho/repülés   ·   2011.07.09. 18:06
_MG_1043n_cr

Kohász Kupa és Nemzeti Bajnokság: két kategóriában zajlik vasárnaptól vitorlázórepülő verseny Dunaújvárosban - és persze szerencsés esetben, nagy távok kiírása esetén szinte az egész ország légterében. A nagy forróságból még lehet remek vitorlázórepülő idő, persze csak akkor, ha a napokban tapasztalthoz hasonló erős szél nem fújja el az emelkedő légáramlatokat, a termikeket, amelyek révén motor nélkül is nagy távolságok repülhetők.

Mint Lendváry Csaba, a versenybizottság vezetője az iho/repülésnek elmondta, a Nemzeti Bajnokság mezőnye a vízballaszttal repülő gépek csoportja lesz, 15 métertől egészen akár a huszonhét méter feletti fesztávolságig, míg a Kohász Kupa a ballaszt nélküli, kisebb teljesítményű vitorlázó repülőgépek kategóriája. Természetesen a gépek teljesítménye szerint összeállított hendikeprendszer teszi sportszerűvé a vetélkedést.

A kéthetes verseny első versenynapja vasárnap lesz, az időjárási körülmények függvényében írja ki a feladatokat a versenybizottság, százkilométeres távtól akár ötszázig, de ha szerencséjük van a versenyzőknek a meteorológiával, még nagyobb feladat is elképzelhető, volt olyan korábbi verseny, amelyen a mezőny egy részének sikerült a hatszázas távot megrepülnie.

Régebbi versenyekkel szemben ma már nem az előírt fordulópontokról készült fotókkal igazolja a pilóta, hogy tényleg véigrepülte a távot, hanem a GPS-berendezések speciális változatával, az úgynevezett loggerekkel, amelyek rögzített adatait akár versenyző akár a sátrából, interneten is feltöltheti értékelésre a versenybizottságnak. A napi eredmények táblázata, tehát hogy az adott kategóriában ki teljesítette a leggyosabban a kiírt távot, és hogy a hendikepes szorzóval módosítva ez kinek milyen helyezést jelent, az utolsó gép leszállása után nem sokkal már közzétehető.

A loggerek persze azügyben is eligazítást adnak, hogy a segédmotorral rendelkező gépek pilótái használták-e a távon a motort, és az esetleges légtérsértések is azonnal kiderülnek. Még egy fontos korlátozás: a reptér mellett húzódó 6. utat a végsiklásban hazafelé tartó gépek legalább harmincméteres magasságban kell, hogy átrepüljék, elkerülendő az olyan sajnálatos eseteket, mint ami a tavalyi szegedi világbajnokságon történt: egy külföldi pilóta túlságosan pontosra kiszámított végsiklása egy kamionnal való ütközéssel végződött.

Ugyanakkor a mai vitorlázórepülő versenyeknek is a hazatérés a leglátványosabb része: a kívülálló nézők számára is csodálatos élmény, amikor a karcsú műanyaggépek felhajló hosszú szárnyukkal suhogva repülik át a célvonalat.

Kapcsolódó hírek

Közút Autóbuszközlekedés

A Volánbusznál is életbe lép az új menetrend

iho/közút   ·   2023.12.06. 18:00

A közlekedési társaság számos menetrendi módosítást, korrekciót vezet be országszerte december 10-étől, elsősorban a munkába és iskolába járás lehetőségeinek, a hétvégi időszak utazási igényeinek javítása, valamint a vasúti és autóbuszos kiszolgálás megfelelő összehangolásának érdekében.