Motor nélkül: repülőeredmények, versenyek, találkozók

iho   ·   2017.08.07. 11:15
cim

Fontos eseményei zajlottak, illetve zajlanak most is a vitorlázórepülésben, és rögtön egy nagyon jó hírrel kezdhetünk. Nemrég számoltunk be arról, hogy Tóth Ferenc Wroclawban megnyerte a Világjátékok vitorlázó-műrepülő versenyét, és óvatosan jeleztük, van még esélye további szépen fénylő érmek begyűjtésére. Nos, Feri be is váltotta legszebb reményeinket, és miután győzött Wroclawban „élete legnehezebb versenyén”, egy másik lengyelországi helyszínen, Torunban ismét, negyedszer(!) megnyerte a sportág összetett világbajnokságát. Hogy még nagyobb legyen az öröm, Szilágyi János lett az ezüstérmes, a nagy ellenfél, Katona Sándor felfedezettje. A korábbi világbajnok Luca Bertossio most a harmadik helyet szerezte meg.

A vitorlázó műrepülés lassan már koronázott királya, Tóth Ferenc, és a Swift

A verseny eredménytáblázata szerint Tóth Feri a négy szám közül háromban győzött, a sportág eddigi legeredményesebb versenyzője ismét meggyőző fölényt mutatott a nemzetközi mezőnnyel szemben... El ne felejtsük, a Tóth–Szilágyi–Sonkoly összetételű magyar válogatott természetesen a csapatversenyt is megnyerte. A számok is érdekesek: a három magyar pilóta összesen 18125,98 pontot gyűjtött, a második helyen végző németek összeredménye 17459,79 pont volt.

További most véget ért vagy most is zajló események, amelyekről a Magyar Vitorlázórepülő Szövetség vezetője, Gyöngyösi András küldött szerkesztőségünknek összefoglalót:

Laurinyecz kilencedik helye a kis pontszámkülönbség miatt különösen értékes

Az ívelőlap nélküli gépek (Klub kategória, Standard osztály és a 20 méteres, kétüléses géposztály) Európa-bajnoksága vasárnap ért véget, ahol igen szoros végeredmény született a nem túlságosan kedvező időjárás közepette – a verseny első hetében egyetlenegy számot sem tudtak rendezni, ezért a második héten minden nap repültek, akármilyen idő volt. A klub kategóriában Laurinyecz Sándor a kilencedik helyen végzett (mindössze kétszáz pontra a dobogótól), a kétüléses kategóriában pedig a Szabadfi fivérek a tizenkettedikek lettek.

Szebbnél szebb régi vitorlázógépek láthatók még a hét közepéig Dunaújvárosban (fotók: Kolos Ferenc, Magyar Vitorlázórepülő Szövetség, Facebook)

Az ifik vb-je Litvániában (Pociunai, július 30–augusztus 12.) még jelenleg is tart, az első héten vannak túl, eddig négy számot tudtak rendezni igen nehéz időjárási körülmények között: a teljes mezőny, vagy annak jelentős része terepre szállt minden nap. Ez az időjárás a hazaiaknak és a nálunk kevésbé szerencsés időjáráson edződött versenyzőknek kedvez inkább. Reméljük, a második héten már jó időben folytatódik majd az Ifjúsági Világbajnokság. (A következő ifi vb-t egyébként 2019-ben Magyarország rendezi).

Dunaújváros a helyszíne az öreg vitorlázógépek augusztus 10-éig tartó találkozójának (VGC Rally 2017), ahol tehát oldtimer vitorlázó gépek repülésének lehetünk szemtanúi, az utolsó hasonló rallyt több, mint húsz éve rendezték nálunk.

Várakozóban, felszállóban

A héten indul (augusztus 10–26.) az ívelőlapos gépek Európa-bajnoksága Lasham repülőterén (az Egyesült Királyság legnagyobb vitorlázórepülő központjában), ahol a 15 méteres, 18 méteres ívelőlapos gépek, és a szabadosztaly versenyzői mérik össze tudásukat az Európa-bajnoki címért. Hazánkat három versenyző képviseli majd: Szabó Péter, Basa Richárd és Hársfalvi Péter.

Itthon már túl vagyunk a 15 méteres gépek Nemzeti Bajnokságán, amely július első felében volt Hajdúszoboszlón, jövő héten pedig Szegeden kezdődik a 18 méteres és klubkategóriás gépek Nemzeti Bajnoksága.

Egy különlegesség Magyarországról: pillangó-vezérsíkkal készült, fémépítésű Antonov-vitorla, az A-15-ös

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.