csik

 

 

Lassan már az egészségügy-átalakítás keltette vihar is csitulóban van, az emberek a kellemetlen dolgokra nem szeretnek emlékezni, így már talán feledésbe merült, hogy a MÁV-nak fénykorában kiterjedt egészségügyi hálózata volt az országban. A Budai-hegyek előnyeit (a városközponthoz viszonylag közel tiszta levegőjű terület) a vasút is kihasználta, tüdőszanatórium épült az akkor még valóban igen csendes, békés vidéken. A MÁV Betegségi Biztosító Egyesülete 1927-ben, a vasúti alkalmazottak önkéntesen befizetett járulékaiból jött létre. A harmincas évek elejéig kiépült az országos kórház-, szanatórium- és gyügyfürdőhálózat, az 1933. évi XCV. törvény hivatalosan is létrehozta az egységes vasútegészségügyi hálózatot.

 

01


Ahol vasutas van – még ha beteg is – ott mozdonyt is találunk előbb-utóbb. 1924-ben a MÁVAG gyárban, 4851-es gyári számon épült a 376,589 pályaszámú mozdony, az 1910-től gyártott sorozat utolsó példányai közé tartozik. A típust a kis tengelyterhelésű mellékvonalak számára, a későbbi 375-ös (TV. osztály) mozdonyok „könnyített” változataként, TVa típusjelzéssel, 91-es szerkezetszámon kezdték el gyártani. Selejtezésükig a kilenc tonnánál nem nagyobb tengelyterhelésű mellékvonalak nélkülözhetetlen igáslovai voltak. A cikkben tárgyalt mozdonyt 1977. április 27-én selejtezték, eredetileg Mezőcsáton tervezték kiállítani. Kilenc év tárolás után került Budakeszire, a Rózsa utca torkolatába, ma is látható helyére. Sajnos, mint minden közterületi alkotás, ő sem kerülhette el a vandálok pusztító kezeit, és a környezete is egyre elhanyagoltabbá vált. A Magyar Gőzmozdonyokért és Vasútért Egyesület (MGV) vállalta 2008-ban, hogy a mozdonyt körülvevő bozótot ritkítják, és a kiállított gép oldaláról is eltüntetik a graffitiket. Sajnos azóta ismét megtalálták, néhány oda nem illő mázolmány ékteleníti újra.

 

03

A szerző felvételei 2009 májusában készültek