Münchenből Arizonába: csendes búcsú egy négyhajtóművestől

iho   ·   2017.01.31. 12:53
cim

Megkezdődött a szépvonalú Lufthansa négyhajtóművesek búcsúja: az arizonai Tucson közelében lévő sivatagi géptemetőbe, Marana repülőterére vezetett feltehetően utolsó útja a német légitársaság D-AIHM lajstromjelű A340-600-asának.

A Flightradar24 jelentése a repülésről

A The World of Aviation összefoglalója szerint a gép utolsó kereskedelmi útját Bostonból vissza a bázisra, Münchenbe tavaly novemberben teljesítette.

A Lufthansa fokozatosan építi le 340-es flottáját, a most kisorolásra került példány ezek közül is a leghosszabb (75,3 méter) 600-as változathoz tartozott. Ezek a gépek 368 tonnás maximális felszállósúllyal, 12200 kilométeres hatótávolsággal szolgálnak még mindig a flottában, 6 első és 44 business, 18 prémium-economy és 213 standard economy üléssel, egyes változatokban 8 első és 56 business fekvőhellyé alakítható ülőhellyel, 28 prémium- és 189 standard economy elrendezéssel repülnek.

Az elegáns 600-as az Airbus leghosszabb törzsű konstrukciója

A rövidebb 300-asokat első osztály nélkül rendezték be, három variánsban ezeken a gépeken is megvan ugyanakkor az economy kényelmesebb prémium-kiadása. A négyhajtóművesekből összesen 62 példány dolgozott a Lufthansa színeiben, a mostani 340-es géppark 42 volt, ezzel a német társaság még mindig a típus legnagyobb felhasználója. A 600-asok Münchenből Pekingbe, Fokvárosba, Chicagóba, Hongkongba, Los Angelesbe, Mexikóba, Miamiba, New Yorkba, San Franciscóba, Szöulba, Tokióba és Washingtonba is repülnek, kivonásukig, amelynek üteme feltehetően a váltótípus példányainak beérkezésétől függ.

Amint erről hírt adtunk, már tavaly megérkezett Münchenbe a légitársaság első A350-ese. A kéthajtóműves, jóval gazdaságosabban üzemeltethető modern gép a belső átalakítások, a kabin berendezése után a tervek szerint februárban teljesíti majd első menetrend szerinti repüléseit Bostonba és Delhibe.

A kisorolás üteme a váltótípus példányainak érkezésétől függ...

Az A340-es gyártását az Airbus a vásárlások elapadása miatt 2011-ben zárta le: egyfelől a gazdaságosabban üzemeltethető, de hasonló kapacitású A330-as szorította ki a piacról, aztán az A350-es program beindulása. Általános jelenség a négyhajtóművesek visszavonulása: a nem is olyan régi fejlesztésű 8-as sorozatú Jumbókra kizárólag és kevés számban a teherszállítókra csurran-cseppen megrendelés, az Airbus négyhajtóműves óriását, az A380-ast csak az Emirates vette igazán nagy példányszámban és évek óta nem jelentkezett új vevő. Közben a 747-esek régebbi kiadású példányai is sorra búcsúznak a nagy légitársaságoktól, nemrég nyugdíjazták például a Cathay Pacific utolsó 747-400-asát és megkezdődött a leépítése a típusnak a Unitednél is.

Az A340 500-as változata hosszú ideig sikeres rekordere lett az ultrahosszú járatoknak, elsősorban a Singapore üzemeltetésében, de erősen csökkentett utasszám mellett, és végül a szingapúriak is a kivonás mellett döntöttek; azt tervezik, hogy a 350-es speciális ULR változatával indítanak újra 17-19(!) órás járatokat.

Az újdonság, még nagyobb teljesítmény két hajtóművel: A350 XWB

2013-ban az Airbus a légitársaságok elé terjesztett egy érdekes koncepciót, hasonlót egyébként, mint amit most az A380-as esetében is javasol, vagyis az ülésszám radikális emelésével kellene gazdaságosabbá tenni a típust: ez az Airbus akkori ajánlata szerint a 600-as változaton 475 utast jelentett volna, a légitársaságok azonban nem mutattak különösebb lelkesedést ez iránt a változat iránt.  Az összes legyártott 340-es száma 377 volt, ezek közül az Airbus kimutatása szerint 292, más statisztikák szerint csak 251 repül még, 228 légitársaságoknál és 23 mint VIP szállítógép, kormánygép, vagy uralkodók légijárműve.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek