Erről Joachim Herrmann belügyminiszter, Alexander Dobrindt közlekedési miniszter és Klaus-Dieter Josel, bajor DB-főnök állapodott meg a cseh hivatali kollégákkal, még szerdán, az első baor cseh vasúti csúcstalálkozón. Ennek alapján német oldalról a Nürnberg–Marktredwitz és a határ közötti vonalszakasz felújítását előrébb veszik a rangsorban.

A résztvevők egyetértettek abban, hogy a határon átmenő vasúti kapcsolat minőségét javítani kell. Ennek első lépéseként a decemberi menetrendváltástól kétóránként indul vonat München és Prága között, mindkét irányban. Megvalósítási tanulmány készül a Schwadorf és Furth im Wald közötti vonalszakasz átépítésére, melynek során a Bajor Szabadállam és a Deutsche Bahn különösen erősen fognak kooperálni. Ez a vonalszakasz a jelenlegi marktredwitzi kitérőt rövidítené le, a vonatok a jövőben nem Schirndingnél, hanem Furt im Waldnál lépnék át a határt.

Pilzen főpályaudvara már a német vasútépítészet erőteljes hatásáról tanúskodik

A bajor-cseh kapcsolatok kiépítése évek óta téma, de valójában kevés dolog történik. Aki jelenleg Münchenből Prágába akar utazni, annak jó hatórás menetidővel kell számolnia, a késéseken felül. Maga a DB weboldala is azt ajánlja, hogy az utazni vágyók Nürnbergig utazzanak vonattal, onnan lehetőség szerint szálljanak át buszra. Összehasonlításképpen: autóval négy óra alatt megtehető a két város közötti út.

Ezt már 1995-ben is látták, akkor íták alá a bajor és a cseh közlekedési minisztériumok képviselői azt a megállapodást, mely a határon átnyúló vasúti kapcsolatok javítását célozta. Ezt azonban csak cseh oldalról vették igazán komolyan. 2012-ig átfogó felújításon esett át a Pilzen és Cheb közötti vonalszakasz, ez azonban a nürnbergi irány. Hogy München felé is gyorsabb legyen a vasút, cseh oldalon át kell még építeni a Furth im Wald–Česká Kubice közötti vonalszakaszt.

Német oldalon rendszeresen figyelmeztették a politikusokat az ígéretek betartására. Az FDP 2006-ban már feszegette a Nürnberg–Marktredwitz–Prága-viszonylat kérdését, a minisztérium válasza szerint hosszútávon tervezik a vonal villamosítását. Azután maga Herrmann nyújtott át cseh kollégájának, Ťoknak egy, a vonal fejleszhetőségéről készült tanulmányt, 2015-ben.

Sokak számára tűnik úgy, hogy a helyzet alakulásában Herrmann a ludas. Ahogy Jürgen Mistol, a tartományi zöldek helyettes frakcióelnöke fogalmaz: „Herrmann államminiszter úr minden alkalmat megragad annak hangsúlyozására, hogy négy óra alatt Münchenből Prágába akar érni vonattal, ennek ellenére a projekt a Holdban van.” Ennél azonban mélyebben van a probléma gyökere. Például ott, hogy München környékén egyik vasúti projekt a másikat akadályozza, vagy ott, hogy a bajor hálózatnak csupán a fele villamosított. Azonkívül erősen akadályozza az előrehaladást az állami, tartományi, városi és vasúti jogkörök, illetékességek összefonódása. Egyszer az érintettség tisztázható nehezen, másszor a pénz hiányzik, harmadszor kicsi a tervezői kapacitás.

Ennek ellenére most úgy néz ki, hogy a Nürnberg és Marktredwitz közötti vonalszakasz villamosításának tervezési fázisa 2019-ben lezárul. Ekkortól még van egy kis idő átérezni a Pegnitz völgyének mély bevágásában haladó, számos sziklaszirtet egymás után sorjázó alagutakkal átszúró, kétvágányos, dízelfüstös vasútvonalnak a romantikáját.

A romantikus Pegnitztalbahn a Nürnberg és Prága közötti összeköttetés része

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!