A brazil kéthajtóműves KC-390 egyik példánya megérkezett az Embraer észak-amerikai központjába, hogy ott folytassa a típusalkalmassági engedély megszerzéséhez szükséges teszteket. A floridai Jacksonville-ben a gépnek vizsgáztatják az avionikai rendszerét, mérik a külső zajt és a keresztszélben történő fel- és leszállásokat is lepróbálják.

(fotók: Embraer)

A 2015-ös első repülés óta a két prototípus eddig 1450 órát töltött a levegőben, és már idén év vége előtt reméli a gyártó, hogy a típus eljut a kezdeti képességcsomag eléréséig, az első sorozatpéldányt pedig jövőre adják át a brazil légierőnek.

A berepülési program tehát a gyártó szerint az eredeti menetrendnek megfelelően zajlik, ami azért érdekes, mert néhány héttel ezelőtt azért egy időre és az egyik tesztpéldány esetében le kellett állítani a repüléseket, miután egy, berepüléskor szokásos átesési próba a jelek szerint valóban veszélyes helyzetet okozott: nagyon komoly magasságvesztéssel járó átesés történt, amelyben a gép a gyártó közleménye szerint „túllépte az üzemi paramétereket”, de ez nem járt komoly károkkal a szállítógép „elsődleges szerkezetében”. A gépen kisebb sérülések keletkeztek, amelyeket a következő repülés előtt ki kellett javítani.

A források kétféle történést emlegetnek. Az egyik információ szerint repülés közben a gépen belül elmozdult a helyéről a teszt-felszerelés, valamelyik berendezés vagy műszeregyüttes, aminek következtében elmozdult a gép tömegközéppontja is.
A másik történés az átesés – pontosabban az sem teljesen világos, hogy a tesztberendezés elszabadulása akkor történt-e, amikor a gép átesett és mintegy 2400 méternyi magasságot vesztett, amíg a pilóták lenyomták az orrát és visszanyerték a gép feletti ellenőrzést. A manőverben a gép a sebességi és a terhelési limiteket is átlépte. Az átesés kis sebességű repülés mellett, jegesedési szimuláció közben történt.

A brazil gyártó ezzel együtt továbbra is optimista a gép jövőjét illetően: a KC-390 azzal az igen komoly ambícióval született, hogy a világ egyik, ha nem a legnépszerűbb, legelterjedtebb katonai szállítógép-típusának, a Lockheed C-130 Herculesnek legyen az ellenfele a piacon.

A brazil és a portugál légierő fix megrendelései mellett szó van a gép alkalmazásáról Közép-Európában, a cseh légierőben is, illetve az Embraer versenyeztetni akarja a típust az ellenfél terepén, az amerikai tengerészgyalogság várható tenderén is, globálisan összesen mintegy hétszáz öregebb Herky leváltásakor jöhet szóba a hasonló kapacitású, a szélsőséges körülmények közötti üzemeltetésre felkészített, és a két sugárhajtóművével a négy legcsavaros gáztubinás C-130-asnál nagyobb sebességgel repülő brazil gép.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!