A típusalkalmassági engedély tesztjei közepette, és persze fontos marketing-eseményként is repülte meg az Airbus keskenytörzsű gépcsaládjának legújabb változata a tekintélyes Seychelles–Toulouse távot.

Az A321LR (Long Range) az Indiai-óceán festői szigetéről csaknem 11 óra alatt ért Dél-Franciaországba, a megtett táv légvonalban 4100 mérföld, vagyis csaknem 7600 kilométer, az Airbus mérnökei szerint ugyanakkor a szembeszelet és egyéb faktorokat beleszámítva a táv reálisan 4700 mérföldnek felelt meg, vagyis több mint 8700 kilométernek.

A Flightglobal értesülései szerint az egyébként eseménymentes repülés során a gépnek mindhárom kiegészítő üzemanyagtartályát használták. A kabinelrendezés 162 utasra szólt, a jelentésből nem teljesen világos, hogy ennyi volt-e a szimulált terhelés is, mindenesetre a fedélzeten valójában ötfőnyi személyzet és tizenegy technikai munkatárs, mérnök utazott. Mint ismeretes, az alapgép, a 321neo, vagyis a gépcsalád leghosszabb törzsű tagja akár 240 utasra is berendezhető, az LR-változathoz az első felszálláskor a gyár azt az adatot tette közzé, hogy a gép valamelyest kevesebb, 206 utassal repülheti a  4000 mérföldes vonalakat, egy póttank beépítése mellett. A három póttank nyilván egyrészt több kerozint, másrészt viszont kevesebb hasznos terhet, valamint az utasok poggyászának kevesebb helyet jelent, nyilván ez teszi érthetővé a mostani felállást a három plusz tartállyal és a 162 utassal.

(fotók: Airbus)

Az is jellemző momentum, hogy a gép a CFM LEAP-1A hajtóművekkel teljesítette a távot, vagyis az Airbus a Long Range változat esetében inkább a hajtóművek megbízhatóságát tartotta szem előtt, a P&W GTF-hajtóművei ugyan valamivel kevesebbet fogyasztanak, ami ugyancsak fontos szempont hosszú repüléseken, de még fontosabb nyilván az, hogy a hajtóművek végig tökéletesen dolgozzanak, márpedig a PurePower sorozattal, erről is sűrűn beszámoltunk, még sok a gond.

A D-AVZO lajstromjelű, Hamburgban összeszerelt gép előzőleg forró égövi próbákat repült Sharjah repülőterén az Emirátusokban, a következő próbatételre viszont Európa északi peremére, a sarkkör fölött fekvő svédországi Kirunába repül, a hideg égövi üzemi vizsgálatok lebonyolítására.

Az Airbus érezhetően nagyon keményen dolgozik azon, hogy a 321LR még az idei nagy szalonok előtt megkapja a típusalkalmassági engedélyét, és ezzel még vonzóbbá tegye az altípust a lehetséges vevők előtt és a konkurencia ellenében. Várható ugyanis, hogy valamelyik nagy nemzetközi gyülekezet ad alkalmat a Boeing számára, hogy a várakozásoknak megfelelően meghirdesse vadonatúj típusát, a most 797-esként is emlegetett köztes típust, a jelenlegi keskenytörzsű 737-es sorozat és a legkisebb szélestörzsű, a 787-es közötti nagyságban, de szintén széles(ebb) törzzsel, és hírek szerint a 787-es programban sínre tett új technológiák bevetésével. Az európai gyártó már vagy egy éve érvel azzal, hogy a 321LR voltaképp feleslegessé teszi a 797-est, hiszen ugyanolyan hosszú, és nem túl nagy utasszámot generáló vonalakra kínál megoldást, mint amiben a Boeing gondolkodik.

Az új amerikai típus azonban szintén széles vagy legalábbis szélesebb törzsű lenne a mostani konstrukciókhoz képest, a fokozott utaskonform jegyében, és nem feltétlenül csak a diszkont-piac kiszolgálására. Márpedig már most is elég sok kommentár olvasható arról, hogy ugyan a légitársaságoknak valóban gazdaságos megoldás keskenytörzsű gépet bevetni hosszabb távokon, de ilyenekben 10-11 órát repülni valóban kínszenvedés.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!