Prága és Párizs április közepén egy szándéknyilatkozatot írtak alá az együttműködésről. Az SŽDC és francia partnere, a SNCF tavaly szeptember óta tárgyaltak a francia szabályok használhatóságáról Csehországban. Mint már előzőleg tájékoztattuk az olvasókat, a csehek ezért 11 millió koronát (140 millió forint) fognak fizetni a franciáknak.

Choceň állomás közelében hasít a Pendolino a tavaszi időjárásban<br>(fotó: České dráhy)

Jiří Svoboda, a SŽDC vezérigazgatója szerint a francia szabályok és normák átvétele gyakorlatilag öt évvel lerövidíti a cseh nagysebességű vasútvonalak kiépítését célzó előkészítési a folyamatot. Első körben három próbaútvonal megépítését tervezik, mégpedig Prága, Brünn és Ostrava közelében. A Prága-Drezda nagysebességű vasút építése Svoboda szerint a vártnál tovább tart majd, mivel a főváros közelében nagyon lassan halad a szükséges telkek felvásárlása.

Vladimir Kremlík, a frissen kijelölt közlekedésügyi miniszter kijelentette, hogy a nagysebességű vasutak építését kiemelt feladatának tekinti, s mindent megtesz annak érdekében, hogy a munkálatok gördülékenyen és minél gyorsabban haladjanak. A csehek nem zsákbamacskát vesznek, hiszen francia szabályok szerint épültek a marokkói és részben a spanyolországi nagysebességű vasútvonalak is. Egy csehországi szakmai konferencián áprilisban elhangzott, hogy a nagysebességű vasúti hálózat kiépítése mintegy 20-25 évig is eltarthat, s a várható költségek elérhetik a 600 milliárd koronát. Alena Schillerová pénzügyminiszter kijelentette, hogy a kormány elképzelései szerint a projektet több forrásból szeretnék finanszírozni. Csehország Pénzügyminisztériuma nemrég hitelszerződést kötött az Európai Befektetési bankkal 3 milliárd korona (37,5 milliárd forint) értékű kölcsön felvételéről, amelyet vasúti infrastrukturális projektekre fordítanak majd.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!