Naprepülő a Föld körül: tökéletes második szakasz

iho   ·   2015.03.11. 11:15
cim2

Piccard...

Maszkat „pit stop” volt, vagyis a Solar Impulse hétfői leszállása után megtörtént a Naprepülő technikai ellenőrzése, az Abu Dhabi–Oman 400 kilométeres első szakasz lerepülésének elemzése, majd kihasználva a kedvező időjárást, máris beindult a második szakasz előkészítése.

Kedd reggel tehát, amint gyorshírben már beszámoltunk róla, továbbindult a HB-SIB lajstromjelű gép, hogy megrepülje eddigi legnagyobb távját Maszkattól az indiai Ahmedabad felé. A kormányok mögött Andre Borschberget a vállalkozás másik alapítója, Bertrand Piccard váltotta fel, akire az előző napi 400 kilométerhez képest 1400 kilométer várt, részben az Arab-tenger fölött.

...és a gép start előtt

Ennek a szakasznak a lerepülése a Naprepülő, illetve egyáltalán a pusztán napenergiával meghajtott repülő szerkezetek történetében újabb világrekord volt. A gép a nap táv részét 250-es repülési szinten, tehát körülbelül 7600 méteres magasságban töltötte, ez igazi próbája volt az oxigénrendszernek is. Süllyedés közben egy adott magasságon a gép viszonylag erős turbulenciába került, de szerencsére a törékeny szerkezet ezt is átvészelte.

Mascat fölött hajnali párában

A táv végefelé a Solar Impulse viszonylag hosszú időt töltött az indiai nagyváros repülőterétől északra várakozási légtérben, amíg a forgalmi helyzet megengedte, hogy ráforduljon a végső megközelítésre.

Végül magyar idő szerint 18.45-kor a gép megkapta a leszállási engedélyt a nemzetközi repülőtér 05-ös pályájára. Piccard egy viszonylag hosszú finalen közelített a küszöbhöz, miközben a sebességét 30–35 csomóra növelte, annak érdekében, hogy a földetérés előtti kritikus pillanatokban a nagyobb légáramlás révén jobban fogjanak a kormányok.

Holding majd final a célrepülőtérnél

A leszállás újra látványosra sikerült, a finalre Piccard már nemcsak a fékszárnyakat és a futót engedte ki, hanem felkapcsolta az igen erős, és a gép körvonalait a sötét háttér előtt is szépen kirajzoló ledes leszállófényeket is. Magyar idő szerint 18.58-kor a gép földet ért, és a földön várakozó, elektromos kerékpárokkal felszerelt csapat szokás szerint „befogta” és stabilizálta a guruló gépet, miközben a monacói irányítóközpontból Albert herceg gratulált a tizenöt órányi repülés után érthetően fáradt pilótának.

Tizenöt órányi repülés után ismét a földön

A leszállás azért is sikerült igen jól, mert a terveknek megfelelően sikerült megállítani a gépet az egyik guruló előtt, így a Naprepülő emberei viszonylag hamar felszabadíthatták a repülőtér egyetlen pályáját a normális forgalomnak.

Ahmedabad a jelek szerint nem lesz „pit stop”, tehát nem indul azonnal tovább a Naprepülő a földkörüli út harmadik szakaszára. A következő megálló az észak-indiai Uttar Prades állambeli Váránaszi lesz, majd innen Burmába, Mandalay városába repül a gép, aztán két kínai leszállás után következik a legnehezebb szakaszok egyike a Csendes-óceán fölött Hawaiiba.

A célreptéren sikerült rövidre szállni és hamar a gurulóra vinni a Naprepülőt

Hogy ezek a repülések pontosan mikor történnek meg, azt előre nem lehet tudni, a fő tényező az időjárás, de jónéhány állomása az útnak egyben arról is szól, hogy a gép és pilótái mindenütt komoly számban szerezzenek híveket a környezetvédelemnek, a környezetkímélő közlekedésnek, az elektromos repülésnek, amelynek életre valóságát bizonyítja, ha valóban sikerül egy cseppnyi hagyományos üzemanyag nélkül körberepülni a Földet.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.