Ne az oroszokat pénzeljük – javasolja a NASA

iho/repülés   ·   2011.10.22. 12:36

Egyre nagyobb a nyomás az Obama-adminisztrációra annak érdekében, hogy ha már kivonta az űrrepülőgépeket, ne az orosz űrtaxikra költse a pénzt, hanem az amerikai hordozók gyorsabb kifejlesztésére.

Mint korábban jeleztük, nemrég politikusok is kétségüket fejezték ki egy kongresszusi meghallgatás során azzal kapcsolatban, hogy az oroszok hamarosan újra biztonságosnak és üzemképesnek nyilvánítják a Szojuz-űrhajókat pályára állító hordozórakétát, amelynek hibája miatt augusztusban meghiúsult egy Progressz teherűrhajó felküldése a Nemzetközi Űrállomásra. A következő kilövést Moszkva november közepére tervezi, és onnantól kezdve ismét rendszeresen lehet friss személyzetet és anyagi utánpótlást küldeni az ISS-re.

Novembertől ismét az orosz űrhajók repülnek az űrállomásra<br>(fotók: NASA, Wikimedia, SpaceX, Skylon)

Ugyanakkor még egy plusz év, amit az amerikaiak saját hordozóeszköz nélkül kénytelenek az orosz rakéták és űrhajók szolgáltatására költeni, 450 millió dollárjába kerül az Egyesült Államoknak. A NASA második emberének nyilatkozata szerint ezt az összeget jobb lenne az amerikai magánfejlesztések gyorsítására költeni.

Oroszország minden egyes űrhajósáért, amit a Szojuz-űrhajóval az állomásra juttat, 50 millió dollárt kér. Mindeközben a NASA eddig már 388 milliót költött embert szállító űrhajók fejlesztésére, azzal a céllal, hogy 2016-ban már egy vagy több amerikai magáncég is képes legyen személyzetet vini az ISS-re. Négy vállalat kap erre fejlesztési támogatást, köztük a Boeing.

A SpaceX Dragonja talán 2016-ra készen áll majd

Eredetileg az Obama-adminisztráció erre a programra 850 milliót kért az októberrel kezdődő pénzügyi évre, azonban a kongresszus 312, a  szenátus 500 millióra faragta le ezt az összeget. Ezért a 2016-os első indítási céldátum is veszélybe került, jelezte a NASA igazgatóhelyettese, Lori Garver. A plusz egy év kerülne 450 millióba, és ezt az összeget javasolja inkább a hazai fejlesztésekre fordítani a tisztségviselő.

Ezt a javaslatot azzal is alátámasztotta, hogy a hazai űrhajófejlesztés a magánszektorban máris 208 milliárdnyi gazdasági aktivitást gerjesztett.

Az európai Skylon azonban még hosszabb fejlesztésnek ígérkezik

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.