Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára pénteken Zalaegerszegen, a Mobil Járműipari és Logisztikai Szakkiállítás és Konferencia második napján tartott előadásában elmondta: a kormány kétezer-ötszáz milliárd forintot szán a közúthálózat, mintegy ezerötszázmilliárd forintot pedig a vasúti hálózat korszerűsítésére, bővítésére. A fejlesztésekre szánt összeg jelentős része magyar forrásból származik, a magyar gazdaság ugyanis ma már képes ennek az előteremtésére. Mintegy százharmincezer kilométernyi magyarországi úthálózatból – amelyből harmincezer állami, százezer önkormányzati fenntartású 0 kevesebb mint kétezer kilométer a gyorsforgalmi út, amelyek hossza a következő években látványosan növekszik majd. A kétezer-ötszáz milliárd forint „óriási pénz, de a feladatok is nagyok”, főként a három-, négy- és ötszámjegyű utak állapota miatt lehetőség szerint még növelni is kellene ezt az összeget.

Zalaegerszeg és az M7-es között megépítenék az R76-os gyorsforgalmi utat (fotó: NIF Zrt.)

A források felhasználásával valamennyi megyei jogú várost bekötik a gyorsforgalmi utak hálózatába, minden autópálya eléri majd a határt, továbbá magas szintű útcsatlakozásokat létesítenek a kiemelt gazdasági térségek felé. Összesen mintegy kilencszáz kilométernyi autópálya és gyorsforgalmi út épül 2022-ig. Közel kilencszáz kilométer vasútvonalat korszerűsítenek, illetve negyvenötezer férőhelyet biztosító vasúti kocsit állítanak forgalomba. A közel hétezer-négyszáz kilométernyi vasúti pályából mintegy háromezer kilométer a fővonal, de a mellékvonalakon is szükség van a hálózat fenntartására, korszerűsítésére, ami a magyar vidék lakóit és gazdaságát szolgálja.

A Zalaegerszeget az M7-es autópályával összekötő R76-os gyorsforgalmi út a főúttól eltérő, önálló nyomvonalon épül meg Pacsa, a sármelléki repülőtér és Fenékpuszta irányába, várhatóan 2022-re. A negyvenkét kilométernyi új nyomvonal és a 76-os főúttal közös mintegy öt kilométeres szakasz kivitelezési közbeszerzését hamarosan kiírják, a négysávosítás Zalaegerszegnél 2018 elejére elkészül. Zala megyében kétszáztízmilliárd forintot fordítanak a következő négy évben közlekedési beruházásokra. Várhatóan 2019-ig lezárul az M9-es út Vasvár és Zalaegerszeg közötti szakaszának előkészítése, 2018 végéig teljes hosszában elkészül az M70-es autóút négysávosítása, továbbá mintegy hatvan kilométernyi út felújítása szerepel a megyét érintő útfejlesztési tervek között. Zalaszentivántól Nagykanizsáig folytatódik a vasútvonal villamosítása. Ez is indokolttá teszi tíz új motorvonat beszerzését.

A 17-es vonal alsó, Zalaszentiván és Nagykanizsa közötti szakaszán is kiépülhet a villamos vontatás (fotó: MTI/Varga György)

A Zalaegerszegen a koperi kikötő és az onnan ide vezető vasúti korridor, valamint a sármelléki repülőtér közelségére alapozva tervezett konténerterminál és logisztikai központról a kormány várhatóan néhány hónapon belül döntést hoz. A Modern városok program Zalaegerszegen a közlekedési infrastruktúra fejlesztésére, a város hálózatos bekötésére, a helyi gazdaság fejlesztésére és a munkahelyteremtésre koncentrál. A negyvenmilliárd forintos beruházással épülő járműipari tesztpályával, az R76-os ősztől induló, százhetvenmilliárd forintos építésével, valamint a csütörtökön bejelentett smart city programmal, benne az ötödik generációs mobilhálózat tesztkörnyezetének itteni kialakításával, felhelyezi Zalaegerszeget Európa gazdasági és kereskedelmi térképére. Jövő héten kedden elindul a konkrét munka a tesztpálya mintegy huszonöt hektáros területén. Az első ütem várhatóan a jövő év tavaszára, nyarára el is készül. A Zalaegerszegen zajló kétnapos járműipari és logisztikai szakkiállítás és konferencia első napján a járműipar és az infokommunikáció állt a középpontban, a második napon a logisztikával és a közlekedésfejlesztéssel foglalkoznak a résztvevők.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!