A JR East vasúttársaság a napokban jelentette be, hogy az E956 sorozatú sinkanszennel egy új nagysebességű motorvonatcsalád létrehozásán dolgoznak a JR East „Átalakulás 2027” elnevezésű stratégiájának részeként. A tavaly júliusban elindított projekt halad a maga útján: a társaság már el is készült az új jármű részletes formatervezésével, és megkezdődött a gyártás. Az Alfa-X a tervek szerint 2019 májusában gördülhet ki a sínekre. Az alapvető cél négy fejlesztési területet érint: még nagyobb szintű biztonságot és stabilitást szeretnének elérni, további javítanák az utazási komfortot, még inkább környezetbarát járművet hoznának létre, továbbá egyszerűsítenék a karbantartást is. Négy innovatív koncepcióval szeretnék növelni a fenntarthatóságot a meglévő gördülőállományhoz képest.

A JR East négyszáz kilométer per órás tempóval is tesztelni akarja a prototípust. Az Alfa-X alapján kifejleszteni kívánt sorozatszerelvények azonban ennél lassabban fognak közlekedni: a Tohoku-sinkanszen-vonalon háromszázhatvannal, a Hokkaido-sinkanszenen pedig kétszázhatvannal száguldhatnának. Habár a társaság az E5-ös vonatokkal a fejlesztési próbák során már elérte a háromszázhatvanas tempót, háromszázhúsznál húzták meg az üzemelési sebességhatárt, mivel szerintük ennél nagyobb tempónál az üzemeltetési költségek és az energiafogyasztás már nagyon magas – jelenti a Railway Gazette.

Az Alfa-X-en két különböző orr-kialakítást is kipróbálnak. A legfelső egy méterrel hosszabb a legalsó, E5-ös szerelvényeken használtnál, a középső pedig egy jóval hosszabb, teljesen új dizájnt képvisel (forrás: JR East)

Az Alfa-X-en két új orr-kialakítást is kipróbálnak. Habár a japán szuperexpresszek vonófejeinek futurisztikus, kacsacsőr-formájú orra nem hat túl esztétikusnak az átlag megfigyelő számára, nagyon fontos funkciója van: nagyon magas sebesség mellett az alagutakba történő belépés során fellépő nyomáshullásokat hivatott csökkenteni. A tízkocsis Alfa-X egyes számú vonófeje az E5-ösökhöz hasonló kialakítást kap, a hosszát viszont tizenötről tizenhat méterre növelik. A másik vonófej teljes más és jóval hosszabb is lesz: a huszonkét méteres egység sokkal összetettebb formavilágot képvisel majd – a belső tér méretének csökkentése árán. A környezeti hatások javítása érdekében két különböző, alacsony zajkibocsátású áramszedőt is ki fognak próbálni a tesztek során.

A jármű kifejlesztése során kulcsfontosságú szempont az energiahatékonyság, ezt könnyebb anyagok és alkatrészek felhasználásával érik el. Az International Railway Journal szerint továbbfejlesztik a vontatási vezérlést is: a rendszer szilícium-karbid félvezető átalakítókat kap. A futásminőség is javul: a függőleges vibrációt továbbfejlesztett lengéscsillapítókkal, valamint rezgéscsillapító egységgel minimalizálják majd, az oldalsó lengéscsillapítók fejlesztései pedig az oldalirányú mozgásokat hivatottak csökkenteni. Az aktív felfüggesztés lehetővé teszi a kocsiszekrény egy bizonyos szintű billentését, aminek köszönhetően az ívekben nagyobb sebességgel haladhat a szerelvény. A padlólemez alá is benyúltak a tervezők: a módosítások csökkentik a hó és jég felhalmozódásának kockázatát a kemény téli időjárás során.

Az Alfa-X új orr-szerkezetének terve

A Tokió és Niigata közötti közlekedő Dzsóecu-sinkanszen egyik szerelvényének 2004. október 23-i kisiklásából tanulva az Alfa-X-be is földrengés-érzékelőt épít be a JR East. Két új eszköz dolgozik majd a rendszerben: az úgynevezett földrengés-csillapítók nagyobb erőhatást érzékelve elnyelik a kocsiszekrények mozgását, stabilizálva ezzel a szerelvényt, az összenyomható tömítések pedig nagyobb elmozdulást is engedélyeznek a forgóváz és a kocsiszekrény között. Utóbbi által a forgóváz nem veszi át a vonat rázkódását annyira, hogy az a kerék és a sín kölcsönhatását befolyásolni tudja.

Ahogy az E5-ös és E6-os sorozatú szerelvények kísérleti prototípusát, a Fastech 360-at, az Alfa-X-et is aerodinamikus fékekkel látják el: vészfékezés során a tetőn elhelyezett kis fékszárnyak hidraulikus motorok segítségével felfelé nyúlnak tovább, még erőteljesebb lassulást lehetővé téve. Néhány forgóvázra úgynevezett lineáris lassítókat építenek, örvényáramú fékpofák formájában. Könnyebbé válik a szerelvények karbantartása is, ehhez az állapotadatok gyűjtésével az állapotalapú karbantartási rendszert támogató fedélzeti érzékelők járulnak hozzá. A vonatra infrastruktúra-ellenőrző berendezést is fel fognak telepíteni.

A JR East szerint az Alfa-X festése egy fényes fémes alapszínből, valamint zöld kiemelésből fog állni. A fémes szín a helyi környezetet, és a vasút a városokban való aktív jelenlétét szimbolizálja, a zöld pedig üdítő, felfrissítő érzést hivatott tükrözni. A logóban digitális hatású betűtípust fognak alkalmazni, egyesítve a „dolgok internetét” és a mesterséges intelligencia világát, mely a vonat formavilágában visszaköszön. A logó szimbolizmust is magába foglal: ahogy balról jobbra haladva egyre világosabbá válnak és egyre magasabbra haladnak a vonalak, úgy vezet a fejlett technológia használata is a fényes jövő felé.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!