A meglehetősen „fapados” utaskezeléséről és remek üzleti eredményeiről is ismert ír légitársaság kétszáztíz példányt rendelt meg a kifejezetten nekik kifejlesztett, 197 utasüléses MAX 200-asokból (az üléssorok között csupán 71,1 centiméteres, 28 hüvelykes távolsággal berendezve). Az eredeti, 2014-es szerződés száz megrendelt gépről szólt és további száz példány opciós megvásárlásáról szólt. Ezt 2017 júniusában egy tíz gépes utánrendelés egészített ki. Az opcióból 2018 novemberében harmincötöt hívott le a légitársaság.

Az első, „Ryanairizált” MAX 8-as 2019. január 13-án szállt fel először. A Boeing szerint egy utasszékre vetítve húsz százalékkal kevesebb kerozint fogyaszt majd a MAX 200-as, mint a jelenlegi, legtakarékosabb keskenytörzsű repülőgép.

Az eddig ismert tervek szerint még 2019 áprilisában vették volna át az első gépeket, és 2023-ig kellett volna a teljes flottának munkába állnia. Ez azonban már bizonyosan nem lesz tartható: az első öt MAX 200-as csak a 2018–19-es téli menetrend bevezetésekor, novemberben érkezik majd meg az ír fapadoshoz. A következő 42, a téli időszakra beütemezett 737-es pedig 2020 nyarán landol majd a cég bázisain. A légitársaság a Boeinggel szeretné kifizettetni a MAX-letiltás miatt bekövetkezett csúszás okozta profitelmaradását.

A repülőgép-gyártó cég részvényesei nem fogják imáikba foglalni 2019 áprilisát: nem csupán a megrendelések maradtak el teljesen, de az indiai Jet Airways megrendelését is törölni kellett a 737 MAX-ek „nagykönyvéből”. Az első négy hónapban így – a beérkezett harminchat új megrendeléssel együtt – százhetvenegy példánnyal csökkent a leszállítandó MAX-ek száma. A cég teljes, minden típusra számított megrendelés-állománya száztizenkilenccel csökkent január és április között. Ennek megfelelően jelenleg 5582 gép – 4439 737-es, 21 747-es, 103 767-es, 435 777-es és 584 787-es – vár legyártásra és átvételre.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!