A svéd kormány fontos lépést tesz a biometán népszerűsítése érdekében azzal, hogy 2018-ig új támogatási rendszert vezet be. Ezzel az a célja a stockholmi kabinetnek, hogy az ország 2030-ig függetlenedjen a fosszilis tüzelőanyagoktól, 2050-től pedig már ne is használjanak ilyeneket.

– Svédországban a gázüzemű járművek beszerzésére biztosított támogatás járművenként 7500 svéd koronáról 10 ezerre nő. Ez azt jelenti, hogy átszámítva 81 ezerrel, 324 ezer forintra emelik a CNG-hajtású autókra adott támogatást a svédek – emelte ki Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnöke.

(illusztráció: MGKKE)

A hír kedvező fogadtatásra talált szakmai körökben, ugyanis ez egy fontos lépés lehet az éghajlatváltozás megállítása érdekében. Az állami támogatás növelése ráadásul lehetővé teszi, hogy nagyobb áldozat vállalása nélkül lehessen földgáz üzemű autót vásárolni Svédországban. – A svéd költségvetés támogatja a metángáz mezőgazdasági melléktermékekből történő előállítását is. Az ilyen biogázelőállító-üzemek dotációját 2020-ra további 30 millió svéd koronával növelik – jegyezte meg az MGKKE elnöke. Hozzátette: Svédországban szükség van az ilyen üzemek fejlesztésére, mivel az ország biogázimportra szorul. A helyi előállítás pedig jóval olcsóbbá teheti a földgázalapú közlekedést. Svédországban emellett komoly hangsúlyt fektettek az utóbbi időben a biogázra, az évtized elején már kétharmad körül volt a bio-részarány, amely mostanra nyolcvan százalék fölé emelkedett.

A PAN-LNG projekt keretében hazánkban is folyamatban van egy biogázcseppfolyósító-üzem létesítése. A beruházással egy olyan létesítmény jöhet létre, amely a településen található hulladéklerakó depónia gázát hasznosítaná. A kinyert gázt cseppfolyósítják (–161 Celsius fokra hűtik), majd vákuumszigetelt tartályokban tárolják és szállítják el a PAN-LNG projekt keretében felépülő öt plusz egy töltőállomáshoz. – A biogázzal teljes mértékben megvalósítható a nulla emisszió közeli közlekedés, hiszen a hagyományos üzemanyagokhoz képest kétszáz százalékkal kevesebb szén-dioxid keletkezik elégetése során – tette hozzá Domanovszky Henrik.

Mi is az a CNG?

Ne keverjük össze!

Ez az autógáz nem az az Autógáz, amelyet LPG néven széles körben használnak ma Magyarországon is és elsődleges alapanyagául a propán, valamint bután gázok elegye szolgál és elsődlegesen a kőolaj finomítás egy termékeként kerül a töltőhelyekre.

A CNG 200 barra sűrített metángázt jelent, amely származása szerint lehet földgáz, vagy alternatív kitermelésű úgynevezett kísérőgáz is. Származhat megújuló forrásból, a biogázelőállítás fontos alkotó részét értékes metángáz képezi, ez tisztítás után jármű hajtására is alkalmas. Ipari előállítás szintén létezik, például a biomassza pirolízises feldolgozási folyamatában előállított szintetikus gázból tiszta metángáz is formálható, de az Audi által e-gas-nak nevezett, a megújuló áram transzformálásával előállított gáz is tiszta metán. A metán, kémiai képlete szerint CH4, az összes szénhidrogén molekula közül a legkedvezőbb molekula szerkezetet kínálja ahhoz, hogy az égéstérben a legkevesebb károsanyag fejlődjön és a legalacsonyabb üvegházhatású szén-dioxid-emissziót bocsássa ki. Számszerűen, dízel motoroknál akár tíz százalékkal, benzinmotoroknál mintegy huszonöt százalékkal kisebb kipufogó szén-dioxid-emissziót okoz. A megújuló forrásból származó metán esetén, az alapanyag és a technológia függvényében a légkörbe jutó új üvegházhatású gáz mennyisége még sokkal alacsonyabb, akár nulla közelébe is csökkenhet. Mindeközben a metángázzal hajtott motorok PM (PM10, PM2,5 egyaránt) szilárdrészecske-kibocsátása szinte nulla, nitrogénoxid-kibocsátása pedig a legkorszerűbb dízelmotorok kibocsátásának mindössze néhány százaléka. Nem utolsósorban, haszonjárműveknél és buszoknál van komoly jelentősége az akár öt decibellel alacsonyabb üzemi zajszintnek, ami kevesebb, mint fele akkora zajterhelést jelent.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!