Nem lesz Alstom–Siemens és Siemens–Alstom sem

MTI/iho   ·   2019.02.07. 16:15
no-alstom-siemens-400

Amint az várható volt, szerdán elutasította a két vasúti gyártó összeolvadását az Európai Bizottság, mert szerintük az ellentétes lenne az uniós belső piaci versenyszabályokkal. „A bizottság elutasította az egyesülést, mivel a cégek nem voltak hajlandóak orvosolni súlyos aggályainkat” – mondta Margrethe Vestager uniós versenyjogi biztos. „Megfelelő intézkedések híján a tervezett egyesülés magasabb árakat eredményezett volna és sértette volna a tisztességes versenyt a vasúti jelzőberendezések és a nagysebességű vonatok piacán” – tette hozzá.

Mint közölték, a bizottsághoz számos panasz érkezett a vizsgálat során ügyfelektől, versenytársaktól, iparági szövetségektől, szakszervezetektől, valamint egyes európai országok versenyhatóságaitól, hogy a lépés a kisebb rivális cégek kiszorításához, az innováció lassulásához, áremelkedéshez és a kínálat szűküléséhez vezetne.

Az Alstom és a Siemens is sajnálatát fejezte ki a döntés miatt. Előbbi szerint a lépés az európai vasútipari szektornak, az ügyfeleknek és az utazóknak is javára vált volna. Ennek ellenére közleményében az Alstom azt jelezte, lemond arról, hogy egyesítse vasúti üzletágát a német versenytárs Siemensszel. „Az egyesítés nem történik meg, és az Alstom mostantól az ágazat világvezetőjeként a növekedés folytatására fog koncentrálni” – olvasható a francia ipari óriáscég közleményében. Joe Kaeser, a Siemens igazgatótanácsának elnöke pedig úgy vélekedett, hogy a határozat mutatja, „sürgős” reformra van szükség az uniós előírásokban.

A cégek 2017-ben állapodtak meg a fúzióról. Az összevonás előtt álló üzletágaik egyesített értékesítési árbevétele mintegy 18 milliárd dollár volt, ami valamivel több mint a fele a kínai állami CRRC Corp Ltd. vállalat 35 milliárd dolláros forgalmának. A TGV nagysebességű vonatot gyártó Alstom európai piaci részesedése 33 százalék, az ennek német megfelelőjét, az ICE-t kifejlesztő Siemensé pedig ennek nagyjából a fele, 17 százalék. Világpiaci részesedésük ugyanakkor csak 7, illetve 3 százalék, míg a CRRC-é 71 százalék a német SCI Verkehr tanácsadó cég adatai szerint – áll az MTI anyagában.

A német és a francia kormány által is támogatott fúzió célja az lett volna, hogy az Airbus mintájára létrejöjjön egy, a globális piacon Kínával versenyezni képes nagy páneurópai vasúti társulás. Viszont éppen a Siemens és az Alstom (valamint a Bombardier és a Kawasaki) voltak azok, akik a CRRC-t naggyá tették. A 2004-ben és 2005-ben a China CNR Corp. céggel kötött szerződéseikben a legújabb csúcstechnológia átadását vállalták. A China CNR Corp. azután egyesült a CSR Corp.-pal és létrejött a CRRC Corp., a világ legnagyobb vasúti gyártója.

ICE-klón Kínában (forrás: news.cn)

Az egyoldalú megállapodások kapcsán az európai gyártó kiszorultak a kínai piacról, arról pedig már írtunk, hogy a hazai megrendelések csökkenése miatt a CRRC egyre inkább kezd külföldre kacsintgatni, miközben tarisznyájában van a megfelelő technológia is. Az autóiparban ezt úgy kerülta el a Kínába legtöbbet exportáló Volkswagen és a General Motors, hogy az éppen kifutó technológiát voltak hajlandók csak átadni.

Folytatva a távirati iroda híradását, Bruno Le Maire francia gazdasági miniszter hibásnak nevezte a döntést, amely szerinte Kína gazdasági és ipari érdekeit szolgálja. Elmondta, hogy Párizs és Berlin hamarosan javaslatot fog tenni az uniós versenyjog módosítására, hogy a helyzetet ne pusztán európai, hanem globális mértékben is vizsgálja az EU versenyhatóságaként eljáró Európai Bizottság, illetve a döntések során esetleg a tagállamok is véleményt nyilváníthassanak. Ezt német kollégája, Peter Altmaier is megerősítette. Rámutatott, hogy tiszteletben tartják a döntést, azonban javaslatot fognak kidolgozni a jelenlegi szabályok korszerűsítésére annak érdekében, hogy az európai vállalatok felvehessék a versenyt amerikai és kínai versenytársaikkal.

A francia gazdasági tárca elemzése rámutatott, hogy Brüsszel nem vette figyelembe a japán, a koreai és a kínai piacot az értékelésében, és kizárólag a nagysebességű vonatok piacára koncentrált, ahol az Alstom és a Siemens valóban piacvezető Európában. Párizs azt is elismeri, hogy a CRRC-nek nagy nehézségekkel kell szembenézni az európai piacra való belépéshez, de könnyen tudna alkalmazkodni az uniós normákhoz, erre bizonyíték a Le Monde című napilap szerint, hogy megpróbált érdekeltséget szerezni az olasz AnsaldoBredában, majd a cseh Skodában és jelen van már Ausztriában, Magyarországon, Szerbiában és Németországban is.

Az Alstom Avelio AVG nagysebességű vonatai (fotó: Alstom)

„Úgy készíteni elemzést a versenyről, hogy nem vesszük figyelembe, mi zajlik világszinten, az én értelmezésemben a XX. századi szabályok alkalmazása a XXI. század gazdaságában. Totális tévedés” – fogalmazott Agnes Pannier-Runacher, a francia gazdasági tárca államtitkára a BFM Business gazdasági hírtelevízióban. Az Európai Bizottság döntése felveti a „versenyjog koncepciójának felülvizsgálatát au Európai Unión belül” – mondta Benjamin Griveaux kormányszóvivő, aki szerint a kormány még nem döntött arról, hogy fellebbez-e a brüsszeli vétó ellen. A kormányszóvivő szerint a versenyjog „nem felel meg” a valós helyzetnek, ezért „az európai választások asztalán” lesz a kérdés. „Az Európai Unióból olyan térséget kell csinálni, amely védelmet nyújt a munkavállalóinknak és a gazdasági érdekeinknek” – fogalmazott.

Marine Le Pen, a Nemzeti Tömörülés elnöke viszont örömének adott hangot, „hogy a házasság nem jön létre”, mert szerinte az „már nem is házasság volt, hanem ajándékba adtuk volna a Siemensnek az Alstomot, amely egy nagyon nagy ipari cég”. Le Pen úgy látja, hogy „mielőtt a kínaiak vonatokat adnak el Európában, még sok víz fog lefolyni a hidak alatt.” És valóban: a CRRC még mindig a legkevésbé elfogadott vasúti gyártó a világon, valamint termékei jelentős többségét Kínába adta el. Ugyanakkor az sem tagadható, hogy – ha kis mennyiségben is – már szállítanak Németországba, Szerbiába, és több afrikai, ázsiai országba, még a budapesti repülőtéri gyorsvasút építésére és – minden bizonnyal saját gyártmányú vonataikkal történő – üzemeltetésére is tettek javaslatot a kínaiak.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek