A hivatalos szakminisztériumi összefoglaló szerint most már „figyelmeztetést küldhet a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer a szabálysértő fuvarozóknak, miután szeptember 19-ével elindult annak objektív felelősség elve alapján funkcionáló automatikus üzemmódja. A túlsúlyos tehergépkocsik fokozott baleseti kockázatot hordoznak (például a megnövekedett fékút, a rosszabb kormányozhatóság miatt), és felgyorsítják a közutak amortizációját. A szabályszegő fuvarozók jogtalan versenyelőnyre tesznek szert a jogkövető vállalkozásokkal szemben. A hagyományos módszerekkel (szúrópróbaszerű kiterelés utáni mobileszközös mérésekkel) e káros gyakorlat nem szorítható vissza az elvárható hatékonysággal.

A Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer (TSM) célja, hogy a korábbi eljáráshoz képest sokkal eredményesebben segítsen kiszűrni a forgalomból a túlsúllyal közlekedő teherautókat. A nyolcvankilenc mérési ponton telepített, útba süllyesztett érzékelők az elhaladó járművek tengelyterhelését és össztömegét mozgás közben képesek meghatározni.

Mérési pont a 47-es főúton Derecske és Berettyóújfalu között. A képre kattintva galéria nyílik (fotó: MTI/Czeglédi Zsolt)

A TSM előszűrő funkcionalitással március 31. óta működik. Így már nem találomra, hanem mért adatok alapján terelhetik ki a közúti ellenőrök a forgalomból a túlsúlyos teherautókat. Szeptember 19-én pedig elindult a rendszernek a bírságolást a jármű megállítása nélkül is lehetővé tévő, az objektív felelősség elve alapján működő ága. A TSM automatikusan mér, a következő hónapokban azonban még nem bírsághatározatot, hanem csak figyelmeztetést küld az üzembentartóknak. A kiépített mérőállomások a hitelesítés előrehaladásának ütemében, az év végéig fokozatosan kapcsolódnak be a rendszerbe. Az objektív bírságolás kezdetének későbbiekben meghatározandó időpontjáról a felkészülési időszak gyakorlati működési tapasztalatai alapján születhet döntés.

A rendszer bevezetése nem keletkeztet újabb kötelezettséget az érintett vállalkozásoknak, miközben hathatósan segíti elő a korábban is elvárt jogszabályi követelmények érvényesülését. Az ellenőrzési hatékonyság a korábbi két százalékról ötven százalék fölé nő, ami idővel a jogkövető magatartás általánossá válásához vezethet. A TSM működésével így csökken a balesetek száma és kimenetelének súlyossága, lelassul az utak állapotromlása, jelentősen javul a szabályokat betartó fuvarozók versenyhelyzete.”

Ha valóban két százalékos volt eddig az ellenőrzési hatékonyság, akkor megérte elindítani. Arra azért kíváncsi leszünk, hogy a bravúros hazai aszfaltozási technika, amely galériánkban is megfigyelhető meddig bírja majd. A rendszerrel kapcsolatban a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) megjegyezte, az MKFE vezetése és szakértői az elmúlt hónapokban folyamatosan figyelemmel kísérték a TSM-rendszer kiépítését, és több alkalommal egyeztettek az illetékes hatóságokkal, kiemelt figyelmet fordítva a rendszer kiküszöbölendő hibáira, hiányosságaira. Az MKFE szervezésében a hatóságokkal közösen megtartott tesztmérések igazolták az egyesület több aggályát is, ennek köszönhetően az NFM december 31-éig elhalasztotta a rendszerben detektált szabálysértőkre, az objektív ágon történő automatikus bírságkiszabást.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!