Nem lesz, volt, van itt semmi: Orbán nem tárgyal Tarlóssal a BKV-ról

iho/vasút   ·   2016.01.04. 11:15
hevek160104_0

Azaz Havasi Bertalan miniszterelnöki sajtófőnök fenti közlése azt is jelenti, nem lesznek további tárgyalások a BKV finanszírozásáról.

De mi lesz akkor?

(fotók: wikipédia)

A jelek szerint semmi, illetve minden ugyanúgy marad, a főpolgármestert a vártnál sokkal könnyebben pattintotta le a miniszterelnök. Megírtuk mi is: Tarlós István, „beleáll a BKV-ba”, akkori sajtónyilatkozata szerint „Budapest a jövőben nem foglalkozik az agglomerációs közlekedés finanszírozásával”. Igazából már ez a december 22-i közlemény is egy kicsit gyanús volt. Előtte egy nappal (elvileg) hosszasan tárgyalt a főpolgármester a miniszterelnökkel a BKV-ról, ám aznap, december 21-én semmi nem szivárgott ki, jelent meg hivatalosan a megbeszélésről. A december 22-i kinyilatkoztatás után, amikor Tarlós kiállt a sajtó elé, gyakorlatilag fölolvasta a papírra írt szöveget, majd távozott, senki, semmilyen kérdést nem tehetett föl a témával kapcsolatban, már érezhető volt, gubanc van. Akkor az volt a duma: „Orbán Viktor kormányfő ígérete alapján januárban folytatódik a kormány és a városvezetés közötti egyeztetés.” Hát nem így lett.

Erre egyébként már december 23-án lehetett számítani, amikor szintén megírtuk, „Tarlós István főpolgármester a BÖSZ elnökeként kedd este külön közleményt adott ki, amelyben megerősítette, sehol nem állította, hogy megszűnik az agglomerációs közlekedés. A Budapesti Önkormányzatok Szövetsége azt írta: a valóság az, hogy korábbi megbeszéléseknek megfelelően Orbán Viktor miniszterelnök és Tarlós István hétfői találkozóján szóba került az agglomerációs járatok állam általi átvétele, de ez nem megszűnést jelent.”

Azóta az is kiderült, fölöslegesen ült le tárgyalni ezzel kapcsolatban Tarlós és Orbán, 2022-ig az agglomerációs közlekedést a BKK-n keresztül a fővárosnak kell megszerveznie. A helyzetet jól jellemzi Gémesi György gödöllői kormánypárti polgármester ATV-nek adott nyilatkozata: – Ez egy belső háború a Fideszen belül, amit a mai napig nem sikerült tisztázni.

Gémesi azt is megjegyezte, a településeket összekötő közlekedés valóban állami feladat, amelyet a BKV-n keresztül látnak el, de hogy azt milyen formában finanszírozzák az Budapest és az állam megállapodása, ha úgy tetszik, belügye. Azonban a nagyobb gólt csak eztán rúgta Gémesi: – Egyik pillanatról a másikra az állam hetvenmilliárd forint pénzmaradványt osztott szét, Tarlós István hárommilliárdról beszél. Bőven belefért volna ebbe az extra támogatásba év végén a fővárosi közlekedés támogatása, tehát valószínűleg itt más szálakról is szó van...

Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere szerint Orbán Viktor leckézteti Tarlós Istvánt. – Egy több milliós tömegközlekedés nem lehet két ember belháborújának az áldozata... Ezek a viták minősítünk közéletünk állapotát is.

A nagy „cicaharcot” az indította el, hogy a parlament december 15-én elfogadta a törvénymódosítást az új fővárosi forrásmegosztásról: eszerint a fővárosi kerületek nagyobb mértékben járulnak hozzá a tömegközlekedés finanszírozásához, mint eddig. Ez azt jelenti, a korábbi támogatási rendszer a múlté, Tarlós szerint az intézkedéssel a főváros költségvetésében 20 milliárd 700 millió forintos működési hiány keletkezett.

Amit a jelek szerint nem sikerült betömnie a decemberi Canossa-járással.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek