A megállapodás azért nem jár azonnali eredményekkel: az optimisták is azzal számolnak, hogy a hálókocsikból álló Nightjet-szerelvény valamikor 2020 után indulhat el legkorábban.

Jelenleg az ÖBB üzemeltet ugyan ebben az irányban egy Nightjet-járatot, de az csak Bécs és Düsseldorf között közlekedik. Az Amszterdamból érkező ICE-ről 18.40-kor lehet a Bécsbe induló ÖBB-Nightjetre átszállni, Innsbruckban másnap reggel van a vonat. A most formálódó megállapodással megszűnne az átszállási kényszer, ismét közvetlen vonattal lehetne utazni az Alpok-régió és Hollandia között, éjjel.

Nightjet-szerelvény a bécsi főpályaudvaron (forrás: oebb.at)

A résztvevő vasúttársaságok úgy ítélik meg, hogy a konkurens repülés ellenére az éjjeli vonatozásnak még mindig van vonzereje és romantikája, hiszen holtidőben történik, elkerülhetőek az autópályákon a dugók és a repülőtéri sorban állások is.

Ami a járat azonnali indítását megakadályozza, az a kocsihiány. Az ÖBB-nek egyszerűen nincsen elég olyan járműve, amelyek Hollandiában is közlekedhetnek. A két ország vasútjának egymásra találása viszont természetes: az Európában központi fekvésű Ausztria vasútja stratégiai helyzetben van ahhoz, hogy az egyik legkiterjedtebb éjszakai hálózatot üzemeltethesse, de ehhez a lehetséges menetvonalak másik végén egy erős, és az együttműködésben érdekelt partner szükségeltetik. A holland piac viszont túl kicsi ahhoz, hogy önmaga eltartsa a kék-sárga NS-hálókocsi-szerelvényeket, így a két vasúttársaság érdekei egybeesnek.

Ki tudja, talán más, ma már elfeledett éjszakai vonatok is útnak indulhatnak, a csillagok ilyen szerencsés együttállása folytán!

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!