Nincs elég nemzetközi kocsid? Számozd át!

Károly Szabolcs   ·   2017.02.03. 18:45
400px_2044

A fejlesztésként és lefokozásként egyaránt felfogható „átalakítás” megfelel a vasúttársaság távolabbi elképzeléseinek: a sorozatgyártású IC+-kocsik forgalomba állításával a 20-67-es sorozatú Bp/Bph-kocsik váltanák a felújítást nem érdemlő lengyel és győri fülkés, valamint termes (A, Ao, B, Bo, Bko, By) kocsikat a gyors- és sebesvonatokon, növelve a többfelé azért számos kívánnivalót maga után hagyó komfortot. Azonban ezzel az a bökkenő, hogy a Szolnokon manufaktúraszerűen megépíteni tervezett IC+-ok továbbra is csak a tervezőasztalon léteznek – a nemzetközi forgalomra szánt húsz kocsi sorozatgyártásának előkészítése folyamatban, a különféle alkatrészek beszerzésére már több közbeszerzést kiírtak. (A belföldi felhasználású száz IC+-kocsit a MÁV-Start tervei szerint 2018-tól kezdenék építeni Szolnokon.)

Átalakítja második generációs IC-kocsijait a MÁV-Start: a járművek ezentúl nemzetközi forgalomban is bevethetőek lesznek. Persze nem felújításról van szó... A képre kattintva Kemsei Zoltán felvételeiből készült galéria nyílik

A 20-67-esek közül eddig öt kocsi – 013, 037, 047, 076, 078 – alakult át papír szerint RIC-es, azaz nemzetközi forgalomra is alkalmassá. A tizenkétjegyű pályaszám második, eddig csak belföldi forgalomra korlátozó nulláját a nemzetközi közlekedésre feljogosító egyes váltotta (50 55 helyett 51 55, ahol az első 5-ös a jármű személykocsi-kategóriáját, az 55 pedig a magyar államvasúti tulajdont jelzi). A középszám 20-44-re (ahol az első négyes a száznegyven kilométer per órás maximális üzemi sebességet, a második pedig a villany- és gőzfűtést jelenti), a „betűzés” pedig Bpee-re módosult. A sorszám eggyel feljebb csúszott, azaz például a 20-67 013-ast most már 20-44 014-esként kell keresni. A leginkább vizuális jellegű átalakítás során a járművekről lekerült az „InterCity” felirat, továbbá a már idei fővizsgás 077-es oldalán, az ajtók közötti fehér csík már az ajtókon túl is továbbhalad, és az ablakok felett is fehér csík fut végig.

A beltéren semmit nem változtattak. Az eddig elkészült kocsik többsége maradt eddigi honában – a 014-es Pécsett, a 038 és a 079 Szegeden, a 077 Miskolcon –, azonban egy új honállomás is feliratkozik a repertoárba: az eddig hol Nyíregyházát, hol Pécset erősítő 20-67 047-es 20-44 048-ként Budapest-Keletibe költözött. Attól azonban nem kell tartani, hogy az új sorozat létrejöttével hirtelen megrövidülnek majd az IC-vonatok: egyelőre maradnak a megszokott helyükön, mindössze a felhasználhatósági körül bővül ki. Valószínűleg elsősorban Románia, Szerbia és Horvátország felé vetheti be őket a vasúttársaság nemzetközi forgalomban; Bécs, Pozsony és Prága felé a kocsik száznegyvenes sebessége már nem elegendő.

Számozás alapján a kocsik így már a harmadik „életüket” kezdik meg: eredetileg 1967 és 1976 között a győri Rába gyár építette őket fülkés gyorsvonati kocsiként, vegyesen első- (19-47) és másodosztályú (20-47), valamint poggyászszállító (92-47) kivitelben. A járművek 1994 és 2000 között alakultak át a Dunakeszi Járműjavítóban a belföldi távolsági forgalom legmagasabb minőségi szintjét nyújtani hivatott intercity-szolgáltatás alapjárműveivé. Közülük néhányat már az esélyegyenlőségi elvárásoknak megfelelően, mozgássérült utasok számára is használhatónak (Bph) alakítottak ki. A flotta jelenleg huszonnyolc első osztályú (10-67 Ap) és kilencvenhat másodosztályú (20-67 Bp/Bph) kocsit számlál. A járművek elsősorban az ország keleti részén közlekednek, Miskolc, Nyíregyháza és Szeged honállomásokkal, de Pécsre is jutott belőlük. A legújabb történet 2016 végétől kezdődik: az esedékes fővizsgákról már 20-44-es Bpee-ként jönnek ki Dunakesziről.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek