A mai, több mint bonyolult viszonyok közepette az is bőven hír, ha egy sztrájk elmarad. Különösen a Lufthansa esetében: mint emlékezetes, tavaly tizenkét alkalommal rázta meg a társaságot munkabeszüntetés, elsősorban a korai nyugdíjazások pénzügyei miatt.

Az idén is folytatódó sztrájkok közvetlen, a járatok elmaradása miatt keletkező kára az idei első negyedévben 42 millió euró volt, ehhez adódik még a helyfoglalások erős csökkenése, amit a cég vezetése a sűrűn egymás után történő munkabeszüntetések és menetrendborulások számlájára ír, ennek következménye a cég becslése szerint körülbelül 58 millió euróval kevesebb üzemi eredmény. A tavalyi hullám összesen 230 millió eurójába került a légitársaságnak. Ennél is komolyabb azonban, hogy a tiltakozások nyomán a Lufthansa kénytelen volt valamelyest lassítani az átalakulási folyamatokat, azokat a változásokat, amelyektől Európa legnagyobb légitársasága a nyereséges működéshez való visszatérést reméli.

Mint arról az iho/repülés is beszámolt, a hónap elején a Lufthansa vezetése újabb ajánlatot tett az asztalra, és a jelek szerint a Vereinigung Cockpit (VC) számára ez elfogadható volt: a légiszemélyzetek érdekvédelmi szervezete beleegyezett, hogy választott bíróság döntse el a vitát a légitársaság és az alkalmazottak között. A VC szerint a következő lépés egy közvetítő kijelölése lesz, amely meghatározza a választott bírósági eljárás folyamatának részleteit.

A személyzetek érdekvédelmi szervezete július végéig vállalta, hogy nem szervez újabb akciót, addig kell, hogy világossá váljon, vajon a választott bírósági eljárás eredményes lesz-e vagy sem: a megfogalmazás kicsit többértelmű, vagyis akár egy újabb tiltakozási hullám beindítása is beleérthető, ha a VC számára nem lesz megfelelő a döntés.

Keddtől kezdődött volna az a sztrájk, ami viszont a finn nemzeti légitársaság működését zavarhatta volna meg alaposan, legalább két napra. A földi kiszolgálók és csomagkezelők szervezete, a Finnish Aviation Union az új kollektív szerződésbe kerülő módosítások miatt kezdeményezett munkaügyi vitát illetve hirdetett háromnapos sztrájkot, ami azt jelentette volna, hogy Helsinki nemzetközi repülőterén a csúcsidőszakban álltak volna le az alkalmazottak a munkával.

Noha a sztrájk valójában nem a légitársaság embereinek leállását jelenti, az akció nyilván felforgatta volna a Finnair menetrendjét is, ezért a Finnair vezetése már a múlt héten arra kérte utasait, hogy a kritikus időszakban lehetőleg csak kézpoggyásszal jelentkezzenek utazásra.

A légitársaság azonban azt közölhette utasaival, hogy a sztrájkfelhívást a Finnish Aviation visszavonta, azok az utasok, akik a várható bonyodalmak miatt átcsekkoltak más járatokra, visszaválthatják jegyüket az eredeti járatra.

A hétvégén született megállapodás a szakszervezet és a munkáltató között 2017-ig lenne érvényes, azonban a további munkaügyi vitákat csak akkor lehetne kizárni, ha az a szervezet is aláírja, amely viszont nem volt ott a tárgyalóasztalnál.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!