Jó nők az égen – jobbak, mint a férfiak!

Márványi Péter   ·   2014.03.08. 13:45
cim

Quimby kisasszony, a csatorna átrepülője

Közeledünk ahhoz, hogy a világ legtermészetesebb dolga legyen, hogy hölgyek a férfiakkal összemérhető számban és arányban üljenek a repülőgépek kormányainál. Ugyanakkor még van annyira különleges jelenség egy a pilótafülkében ülő kisasszony, hogy a nőnapon érdemes legyen megemlékezni róluk, a hölgypilótákról, a női aviátorokról. Akikről viszonylag ritkán hallani: Elisabeth Thible volt az első nő, aki elhagyta az anyaföldet egy meleg levegővel hajtott ballon kosarában 1784-ben, Jeanne Labrosse volt az első, aki maga repült egyedül egy ilyen szerkezettel 1898-ban.

Amelia Earhart kedves Electrájával

1908-ban megint csak egy francia hölgy, Therese Peltier volt az első, aki egyedül repült levegőnél nehezebb repülőgéppel, de nem ő, hanem Raymonde de Laroche bárónő volt az első, aki meg is szerezte a szakszolgálati engedélyt. Az első amerikai hölgypilóta, aki szakszóvizsgát tett, és akinek a neve azóta is az amerikai női aviatika egyik legfontosabb tradícióját jelenti, Harriet Quimby volt, egyébként egyben az első nő, aki 1912-ben átrepülte a Csatornát.

Jackie Cochran, az első szuperszonikus hölgy

Aztán a húszas évektől sorjáztak a kiváló hölgypilóták, a nagyszerű és titokzatos sorsú Amelia Earharttól kezdve Amy Johnsonig, majd következett azoknak a fantasztikus lányoknak és asszonyoknak a sora, akik Jackie Cochran szervezésében, a WASP, a Women Airforce Service Pilots kötelékében repülőgépek, köztük négymotoros bombázók ezreit szállították az amerikai gyáraktól az európai hadszíntérig. A világháborúban a szovjet légierőben női ezredek is harcoltak, a németeknél pedig Hanna Reitsch volt nem egyszerűen egy hölgypilóta, hanem minden pilóták egyik legjobbika, aki olyan „meredek” gépeket repült be, mint a rakétahajtású Me-163-as vagy a Focke-Wulf egyik első helikoptere.

Tyereskova repülés előtti orvosin

A háború után Cochran 1953-ban az első hölgypilóta lett, aki átlépte a hangsebességet. Majd jött a női űrhajósok sora, először a szovjet Tyereskova, jóval később az amerikai Sally Ride, manapság meg már az is normális, ha a nemzetközi űrállomásnak női parancsnoka van, korábban Eileen Collins pedig űrsikló-parancsnokként is szolgált, és most már a kínaiaknak is van két hölgy-űrhajósuk. Közben a nyolcvanas évek első felében már repültek az első 747-es hölgykapitányok. 1988-ban egy elképesztő pilótabravúr egyik hőse is egy hölgy volt: Madeline Tompkins másodpilótaként vett részt a halálosan sérült Aloha-737-es megmentésében és földet érésében, miközben a gép törzsének egy része fáradásos szerkezeti hiba miatt leszakadt a gépről.

Madeline Thompson az Aloha-járat földetérése után, a kép baoldalán, a kabrióvá vált gép ajtajában

És közben a katonai gépek kabinjába is feljutottak, egészen odáig, hogy a 2010-es évad során a Patrouille de France kötelék vezetője Virginie Guyot volt, és megjelentek az első hölgyek az amerikai légierő Thunderbirds F-16-os formációjában is. Amint róluk, úgy Carol Ann Garrettről is megemlékezett az iho/repülés, akivel Jakabszálláson találkozhattunk, amikor egymotoros Mooney gépével már a harmadik Föld körüli repülését hajtotta végre, – a másodikat hihetetlenül gyorsan, nyolc és fél nap alatt abszolválta.

A francia katonai kötelék vezére is volt Virginie Guyot

Természetesen a magyar aviatikában is ott voltak és vannak a nők. Kezdődött a hazai történet egy törékeny kis hölggyel: Steinschneider Lilly az 1912-es rákosi repülőverseny láttán vált a levegő megszállottjává, majd Bécsújhelyen vizsgázott és lett nemcsak Magyarország, de a Monarchia első szakszós pilótahölgye egyben. A harmincas–negyvenes évektől sok tehetséges nő játszott fontos szerepet a sportrepülésben, Schallerné Gyimes Anna volt az első aranykoszorús, Bolla Marica pedig az első gyémántos hölgypilótánk a vitorlázórepülők között. Manapság a fiatalok egyike, Diófási Orsolya éri el sorra a remek eredményeket a nemzetközi versenyeken, miközben a női vitorlázórepülő válogatottat az ugyancsak sikeres Pollermann Judit készíti fel a versenyekre.

Carol Ann Garrett harmadik földkörüli repülése közben Jakabszálláson a Moonney-val

Amikor sikerült kiharcolni annak a tiltó törvénynek az eltörlését, ami miatt nőket csak a sportrepülésben engedtek pilótáskodni, Czigány Ildikó lett az első magyar közforgalmi hölgypilóta majd kapitány. Mind ő, mind a kiváló műrepülő, Daka Olga szerzőként is jelen van időnként portálunkon, ami az iho/repülés számára külön öröm és megtiszteltetés. Mostanság Leposa Edina egykori Malév-másodpilóta sorsa érdekelte leginkább a sajtót, akinek a légitársaság összeomlása után két évvel sikerült ismét légi munkát találnia a Base másodpilótájaként.

Daka Olga a nyolcvanas évek kemény műrepülőgépében, a Z-50-esben

Végül két érdekes történet az elmúlt hetek kínálatából a hölgypilótákkal kapcsolatosan. Az első: a kanadai Westjet Victoria–Calgary járatának egyik utasa egy fecnire írt feljegyzést hagyott üzenetként a légitársaság vezetőinek, amiben kijelenti, hogy egy asszony számára az anyaság a legnagyobb dicsőség, nem az, hogy „kapitány” legyen egy repülőgépen – az idézőjeleket az illető utas használta, és azt követelte, hogy a légitársaság előre jelezze az utasoknak, ha a járaton nem férfi a pilóták valamelyike. Az érintett, egyébként kétgyermekes pilótahölgy, Carey Steacy a „levelet” közzétette az interneten, a hatás bombasztikus volt: szinte kizárólag mellette kiálló hozzászólások öntötték el a közösségi oldalakat, a légitársaság azt nyilatkozta, hogy mindegyik pilótájára büszke, maga Steacy pedig úgy látja, ez az eset is bizonyítja, hogy több nőt kellene beiskolázni pilótaképzésre.

Czigány Ildikó mint Fokker-kapitány, később a nagy 767-eseket repülte másodpilótaként

A másik érdekesség: egy most napvilágot látott jelentés szerint az amerikai hadsereg harci helikoptereinek női pilótái jóval biztonságosabban repülik ugyanazokat a feladatokat, mint a férfitársak. Nők adják az Apache-pilóták tíz százalékát, de a balesetekből való részesedésük csak három százalék, miközben bármiféle megkülönböztetés nélkül ugyanazokat a harci feladatokat kell lerepülniük, ugyanazokat a veszélyes bevetéseket teljesítik, ugyanolyan nehéz körülmények között, mint bárki, aki az AH-64-essel harcol. A problémás ügyek száma nemcsak a balesetek statisztikáiban, hanem az anonim esetjelentések feldolgozásakor is hasonlóan alacsony arányt mutat. A szakértők azóta is kutatják ennek okát: a hadsereg egyik volt egészségügyi főnöke szerint nem csak arról van szó, hogy a nők kevésbé „cowboyosan” repülnek, vagy, hogy jobban ügyelnek a biztonságra, netán, hogy átgondoltabban cselekednek a levegőben – valójában ezek mind együtt testesítik meg a hölgypilóták előnyeit a férfiakkal szemben.

Az Apache hölgypilóták biztonságosabban repülnek

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek