Nőtt az utasok száma, a ZSSK mégis veszteséges

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2018.03.27. 16:15
kiskep

A szlovák nemzeti vasúttársaság (már egy ideje így nevezik magukat), a Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) a 2017-es évben 72,5 millió utast szállított vonatain, ami az egy évvel korábbi adatokhoz képest 10,5 százalékos növekedést jelent. Ha összevetnénk ezt a számot a 2015-ös adatokkal, akkor még nagyobb, 26,5 százalékos mértékű az utasszám-növekedés. Ha még tovább megyünk, 2014-ben az ingyenes utazás bevezetését megelőzően mindössze 47,3 millió utast szállított a ZSSK – azaz három év alatt több mint a felével (53,3 százalék) nőtt az utasok száma.

Klipet is forgattak nemrég a vonatozás népszerűsítése érdekében<br>(fotók: ZSSK)

A vasúttársaságnál készült statisztika alapján 2017-ben a fizető utasok száma 17,5 százalékkal nőtt a 2016-os adatokhoz képest, ami annak is köszönhető, hogy Szlovákiában politikai döntés született a nemzeti vasúttársaság által közlekedtetett IC vonatok újraindításáról (a Regiojet kivonult a Pozsony–Kassa vonalról). A ZSSK vonatjegyekből származó bevétele 80,7 millió euróra nőtt, ami 16,5 százalékos növekedést jelent. A vasúttársaság 32,6 millió vonatkilométert teljesített, ebből a közszolgálati teljesítmény 31,4 millió volt (az IC vonatok saját üzleti kockázatra közlekednek). Az állam által megrendelt közlekedési szolgáltatások 3,7 százalékkal nőttek 2016-hoz képest.

Gölnicbányáról az utóbbi napokban nem egyszerű az eljutás Margitfalvára - ez is a ZSSK<br>(fotó: Facebook)

Jobbak a mutatók a hatékonyságot illetően is. A ZSSK eszközeit is hatékonyabban tudta kihasználni az elmúlt évben, az egy vasúti kocsira jutó átlagos futáskilométer 6,9 százalékkal, a vontatójárművek futáskilométer növekedése 5,5 százalékos volt. A ZSSK munkavállalóinak száma ezzel szemben csak elenyésző mértékben, 0,8 százalékkal nőtt, 2017. december 31-én összesen 5 952 vasutas dolgozott a vállalatnál. A munkavállalók bére átlagosan 8,6 százalékkal nőtt. Az előzetes adatok szerint a vasúttársaság a 2016-os gazdasági eredményhez képest jelentős, 20 százalékos javulásra számít, ami 4 millió eurós veszteséget jelent (2016-ban a mankó 5,2 millió euró volt). A ZSSK vezetősége azon dolgozik, hogy két éven belül, 2020-ra kiegyenlített pénzügyi gazdálkodás mellett működhessen a vasúttársaság.

forrás: ZSSK

A napokban arról cikkeztünk, hogy a Vereskő–Margitfalva vonalon problémák vannak a szerelvények kiállításával, nem megy gördülékenyen a vasúti forgalom, ami azóta sem javult. Különböző fórumokon továbbra is arról jelennek meg hírek, hogy a klasszikus szerelvények helyett motorvonatok járnak, amikbe (vagy amibe - mert sokszor csak egy kocsi jár) nem férnek be az utasok.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek