Az öt évvel ezelőtt alakult Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) végzi egyrészt az e-matrica rendszerben az ezernégyszáz kilométeres gyorsforgalmi útra szóló a matricák értékesítését, továbbá az ellenőrzést és a pótdíjazást a három és fél tonna alatti járműveknél, döntően a személyautóknál. Emellett az e-útdíj rendszerben, hatezer-kilencszáz kilométernyi gyorsforgalmi úton és főúton a társaság végzi a három és fél tonna feletti tehergépjárművekre fizetendő útdíj beszedését és az ellenőrzést, a bírságolás pedig a rendőrség feladata.

Nehéz kihámozni a költségvetési törvényből, hogy mennyit is kell a magyar úthálózatra költeni. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium a közúthálózat fenntartására és üzemeltetésére 2018-ban bő nyolcvanötmilliárd forintot költhet, de az államháztartás (pénzügyi szemléletben vett) funkcionális kiadásai között a közúti közlekedési tevékenységek évente nyolcszázmilliárd forint felett összeget emésztenek fel.

Ehhez képest a magyarországi úthasználatból bruttó ezernégyszáz milliárd forint közvetlen költségvetési bevétel folyt be öt év alatt. Ezen időszakban az e-útdíj rendszerben a tehergépjárművek által megtett távolság a tizenötmilliárd kilométert is meghaladta és hetvenötmillió e-matricát adott el a NÚSZ Zrt. a három és fél tonna alatti járművekre. Az értékesített e-matricák hetven százaléka heti matrica volt, aminek több mint felét külföldiek vették meg. A 2017. évi 290 milliárd forint után 2018-ban 316 milliárd forint útdíjbevételt terveznek a NÚSZ Zrt-nél és várakozásaik szerint 2022-ben a 400 milliárd forintot is elérheti a nemzeti útdíjfizetési szolgáltató bevétele. Mindez komolyan hozzájárul a központi költségvetéshez és forrást biztosít a magyarországi utak felújítására, karbantartására, illetve új utak építésére.

Az egyhetes autópálya-matricák felét külföldiek vásárolják (fotó: Google Earth)

A hazai úthálózatot a külföldi fuvarozók, illetve a személyautóval utazók jelentős számban veszik igénybe, a magyar útdíjrendszer ugyanakkor alkalmas arra, hogy a külföldiek úthasználatának díját használat-arányosan beszedje. A NÚSZ Zrt. integrált informatikai rendszere összekapcsolható más állami ellenőrzési rendszerekkel, például a tengelysúlyméréssel, illetve az elektronikus közúti áruforgalom-ellenőrző rendszerrel. A NÚSZ Zrt. teljesen magyar fejlesztésű informatikai rendszere nemzetközi szinten is versenyképes. A társaság folyamatosan fejlesztett informatikai vagyona eléri a harmincötmilliárd forintot. A rendszer-üzemeltetési költségszint nyolc-kilenc százalékos, ami a legalacsonyabb arány egész Európában. A társaság mára alkalmassá vált arra, hogy a működés mellett az innováció felé is elinduljon. Céljuk, hogy a NÚSZ felzárkózzon a legjelentősebb, nemzetstratégiai szempontból fontos cégek közé.

Ehhez kapcsolódó hír, hogy a NÚSZ Zrt. üzleti intelligencia szolgáltatást indít. A társaság a díjfizetéshez kapcsolódó közlekedés és úthasználat tekintetében hatalmas adatvagyonnal bír, ami évente több mint egymilliárd regisztrált eseményt és tíz terabyte elemezhető adatmennyiséget jelent. A tervek szerint a NÚSZ Zrt. business intelligence szolgáltatásait főként tanácsadócégek, fuvarozók, logisztikai, közlekedési és energetikai vállalkozások veszik majd igénybe. A társaság a szolgáltatás igénylőitől kizárólag a szakmai anyagok előállításának költségtérítését kéri el megbízási díjként. Az üzleti megrendelések teljesítése mellett idővel olyan elemzéseket szeretnének széles körben, ingyenesen elérhetővé tenni, amelyek közérdeklődésre tarthatnak számot, társadalmilag hasznosak, és főként a tudományos életben dolgozók vagy a felsőoktatásban tanulók előmenetelét segítik.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!