Amikor 1992-ben elkezdték építeni az akkor még csak Lágymányosinak nevezett hidat az 1996-os Budapest–Bécs világkiállításra, már arról ment a vita, hogy a hídon át meghosszabbítandó 1-es villamos a kelenföldi pályaudvarra vagy Budafok felé járjon majd. Első körben ugyanis csak az Expo területére vezették volna át a villamost, de ahogy a kiállítás, úgy az átvezetés is elmaradt. Végül a híd 1995. októberi átadását követően tizenkilenc és fél évvel később indulhatott el a villamosforgalom a jelenleg már a Rákóczi-családról elkeresztelt hídon.

Sokan már akkor is csak időpazarlásnak vélték, hogy az 1-es villamost nem egyből az Etele térig építik meg, de ennek tervezési–engedélyeztetési és pénzügyi akadálya is voltak, így jelenleg a Bécsi úttól csak a Fehérvári útig lehet tujázni. A BKK ígérete szerint azonban nyárra várhatóan befejeződnek az Etele úton a villamosépítési munkálatok és használatba vehetjük a teljes vonalat a kelenföldi pályaudvarig, két közbenső megállóval. Egyúttal ez lesz Budapest leghosszabb villamosvonala, holtversenyben a 41-essel (az 1-es megtoldása után mindkettő 18,3 kilométer hosszú lesz).

Az új villamos-összeköttetés által létrejön a kapcsolat az Etele téri végállomáson az 1-es villamos, a vasút, a helyközi buszjáratok, a fővárosi kelenföldi buszjáratok, az M4-es metró és a budai fonódó hálózat 19-es és 49-es villamosjárata között. Igaz, ehhez át kell majd gyalogolni a BKV autóbusz-végállomásán, mert az 1-es villamos négyvágányú fejpályaudvara úgy lesz elhelyezve, hogy az Etele útról kilencven fokban délre fordul a Thán Károly utca irányába és a Volánbusz-pályaudvarnál, annak épülete mellett végződik.

Az 1-es villamosvonal meghosszabbítása a BKK térképén<br>A képre kattintva galéria nyílik

Fentiek miatt az 1-es villamos végállomásától a metró vagy a vasúti peronok megközelítéséhez a távolsági autóbuszok végállomásán kell átvágni. Senki sem merte ugyanis bevállalni, hogy a sínek közvetlenül a pályaudvar épülete előtt végződjenek, és üzemi összekötő vágány sem létesül az 1-es és a 19-es/49-es villamosok végállomása között. Igaz, itt szintkülönbség is van, valamint nézzük a dolgok jó oldalát: a Kelenföldi pályaudvar (leendő, de egyelőre szintén senki által fel nem vállalt) felújítását követően át lehet majd tenni a villamosok végállomását a felvételi épület elé.

Bár a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerint az 1-es vonal meghosszabbításának köszönhetően az Etele téri csomópont hatékonyan összekapcsolódik majd Kelenfölddel és Dél-Pesttel, valamint az agglomerációból érkezőknek gyorsabb eljutás válik lehetővé a város ezen részei felé, a pályaudvar túloldalára befutó buszoktól a villamos végállomása háromszázötven méteres, kétperces aluljárózást és gyaloglást jelent majd a vágányok alatt, ami egy átlagos felnőttnek persze nem gond, de időseknek és mozgáskorlátozottaknak már jelentős tétel egy átszállásnál. Igaz, ne sopánkodjunk, Párizsban és Londonban vannak ennél háromszor hosszabb összekötő járatok két metróvonal között.

Amúgy a kiemelt közlekedésfejlesztési beruházás eredetileg tervezett befejezési határidejét módosítani kellett, mert nem várt körülmények merültek fel: a kivitelezés során előre nem látható közműmunkák elvégzésére volt szükség, továbbá a már a kivitelezés ideje alatt elfogadott XI. kerületi jogszabályváltozás következtében a villamosvégállomás helyiségek eredeti tervek szerinti kialakítása sem volt lehetséges. A biztosítóberendezést vezérlő dolgozók és a villamosvezetők elhelyezésére szolgáló könnyűszerkezetes létesítmény megépítéséhez szükséges engedélyeztetésfi folyamat még jelenleg is tart.

Az új végállomás kiépítésének időtartamát és a szükséges próbaüzemet figyelembe véve az 1-es villamos új, Kelenföld vasútállomásig húzódó szakaszán a forgalom előreláthatóan idén nyáron indulhat el. Minden egyéb, a végállomási épület felépítéséhez nem kapcsolódó kivitelezési munka – beleértve a vasúti és a közúti építési munkákat is – várhatóan még korábban, áprilisig befejeződik, ettől kezdve a végállomási térségen kívül a közúti forgalom korlátozásait is feloldják.

Az építkezés az Etele úton 2018. októberében (fotók: Bohus Dávid)<br>A képre kattintva galéria nyílik

Az 1-es villamosvonal fejlesztése a folyamatban lévő járműbeszerzésekkel összhangban valósul meg: a tervek szerint 2019 végéig a CAF leszállítja azt az öt új kilenc szekciós, alacsonypadlós, légkondicionált villamosszerelvényt, amelyek tovább emelik majd az 1-es villamossal történő utazás színvonalát, és hétköznap csúcsidőben is jelentősen javítják a fővárosban közlekedő alacsonypadlós, korszerű szerelvények arányát. A teljes projektet az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) keretében az Európai Unió Kohéziós Alapjának nyolcmilliárd forintos támogatásából és 656 millió forintos hazai finanszírozásból építi a Fővárosi Önkormányzat és a BKK kiemelt beruházásaként.

Bár az üzemi összekötő vágány hiánya miatt villamosos körutazást nem tervezhetünk, a megnyitást követően lehetőségünk lesz a kelenföldi pályaudvarról a 19-es villamossal a budai oldalon harminckilenc perc alatt végigutazva eljutni a Bécsi út és Vörösvári út találkozásánál lévő végállomásig és onnan ötven–ötvenkét perc alatt, a pesti oldalt és a két Duna-hidat is megjárva visszafelé villamosozni az Etele térre. Mindez bele is fér a jegy százperces időtartamába, gond csak az utolsó megállóközben lehet, a jegy ugyanis nem jogosít visszafelé utazásra.

Az üzemi vágánykapcsolat hiánya egyúttal azt is jelenti, hogy az új kelenföldi végállomáshoz legközelebb Budafok és Ferencváros kocsiszín van, pedig igazán nincs messze a Bartók Béla úti Kelenföld kocsiszín sem. Igaz, itt talán nem sok mindent tudnának kezdeni a jelenleg még a világ leghosszabbjának számító, ötvenhat méteres CAF villamosokkal, amik amúgy még a másik két kocsiszínnél is messzebb, a Hungária kocsiszínben laknak.

Egy kis történelem: 1997-ig a 19-es és 49-es villamosok sem a mostani végállomásukat használták, ami jelenleg az Etele térre a vágányokhoz legközelebb vezető Vasút utcában található. A villamosok körjáratként közlekedtek és a Somogyi utcában, egyvágányú vonalon érkeztek az Etele térre, ahol befordulva elérték kétvágányos végállomásukat. Innen ismét egy vágányon, a Vasút utcán mentek vissza az UV-k a Bartók Béla útra. A Somogyi utca elejénél a két egyvágányú pálya átszeléssel keresztezte egymást.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!