csik

 


Elöljáróban: a német államvasút a gazdaság lelassulása és a világválság ellenére 2009-ben is megőrizte pozitív mérlegét. Mindez persze nem lett volna lehetséges a teherszállítás továbbra is vastagon nyereséges szereplése, illetve a gazdaságosságot ösztönző szervezeti ésszerűsítések nélkül. 2008-ban 2,5 milliárd eurós profitot könyvelhetett el a DB; azt mindenki tudta, hogy az áruszállítás volumene 2009-ben is csökkenni fog, azt viszont csak remélhették, hogy a társaság mérlegét ennek ellenére sikerül majd pozitívban tartani.

A kiadások kiegyenlítéséért folytatott küzdelem főszereplője tehát tavaly is a DB Schenker Rail volt. Bevételei a várakozásoknak megfelelően visszaesést mutattak. Az áruszállító leányvállalat forgalma 341 millió tonna volt, ez tíz százalékos zuhanást jelent. Teljesítménye 17,3 százalékkal csökkent 2008-hoz képest: 93,9 milliárd árutonna-kilométerrel zárták az évet. Egyetlen pozitív hatása volt az áruszállítás visszaesésének: a német vasúti infrastruktúrát 3,9 százalékkal kisebb terhelés érte, hajszálnyival csökkentve a fenntartási költségeket.

 

100328_abra

Szállítási volumenek változása 2009-ben a megelőző évi eredményekhez képest.
Átlagon alul teljesített a DB elővárosi ágazata, ebben oroszlánrészt vállalt Berlin botrányos évet záró S-bahn szolgáltatása...

 

A személyszállításra szerencsére jóval gyengébb hatást gyakorolt a krízis, átlagosan 0,7 százalékkal (14,2 millió utassal) vékonyodott a DB ügyfeleinek köre. A hosszútávú személyszállítás eredményei szintén közel állnak ehhez az átlagértékhez, ám az International Railway Journal értékelése szerint a négy tized százalékos visszaésesben komoly szerepe volt az ICE vonatok műszaki problémáinak is. Összességében 1,93 milliárd utasa volt 2009-ben a német vasútnak, a regionális pályákon pedig egy ezrelékkel még növekedett is a vonatra szállók száma!

Annak ellenére, hogy a Deutche Bahn bevételei (29,3 milliárd euró) 12,3 százalékkal csökkentek az előző évihez képest, a társaságnak mégis sikerült 1,7 milliárd eurónyi profittal zárni az évet. Magyarul 3,6 milliárd eurónyi betételkiesés mellett 2,8 milliárd euróval csökkentették a kiadásokat is! A társaság adósságállománya is soványodott, méghozzá 5,9 százalékkal, így jelenleg 15 milliárd eurónyi kintlévősége van a német államvasútnak. Rüdiger Grube vezérigazgató március 25-én, Frankfurtban értékelte a 2009-es évet, majd leszögezte: „A jövőben is napirendünk élén marad a társaság gazdasági erejének megőrzése, illetve hitelfüggőségünk csökkentése”. A Deutche Bahn tavalyi eredményeit komoly fegyverténynek tekinthetjük a válság után lassan ismét felélénkülő közlekedési piacon.

Sorozatunk következő részében a francia vasút merőben eltérő üzenetet hordozó mutatóival foglalkozunk.